23948sdkhjf

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

”Sedan starten fokuserat på enkelhet för att kunna bygga en effektiv organisation med skalbar infrastruktur”

Vid senaste rapportsläppet aviserade  e-handlaren att bolaget förbereder sig för expansion och på onsdagskvällen tillkännagavs att e-handlaren nu lagt till ytterligare 12 länder på en och samma dag.

De nya länderna där e-handlaren öppnade  för handeln på onsdagen den 16 oktober 2019 var Belgien, Estland, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Portugal, Slovakien, Slovenien, Spanien och Tjeckien. Efter nyöppningen riktar sig Footway till totalt 23 länder.

I ett pressmeddelande skriver skohandlaren att man ”sedan starten fokuserat på enkelhet för att kunna bygga en effektiv organisation med skalbar infrastruktur” för att med låga uppstartskostnader kunna expandera.

Logistiken för de nya marknaderna hanteras från lagret i Helsingborg och övriga funktioner hanteras från huvudkontoret i Stockholm. 

— Vår plattform och organisation är anpassad till ytterligare länder, där i princip alla beslut relaterade till länder är datadrivna och automatiska. Optimering av prissättning, sortiment och marknadsföring sker automatiskt på varje marknad vilket skapar förutsättning att växa lönsamt med kontrollerad risk, säger Gustaf Sköld, ansvarig för affärsutveckling hos -handlaren.

Konstnaden för expansionen uppgår till cirka 2 miljoner kronor varav hälften under innevarande kvartal.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125