Jollyroom får nya miljonböter för vilseledande reklam
Jollyroom, som säljer barnprodukter på nätet, tvingas betala tre miljoner kronor i böter efter en ny dom i Patent- och marknadsdomstolen. Det ska läggas till domen på 1,5 miljoner i marknadsstörningsavgift för bara en månad sedan.
– Jag är mycket nöjd med Patent- och marknadsdomstolens dom. Det här visar att det kostar att begå upprepade överträdelser av reabestämmelserna. Jag hoppas nu att också andra aktörer som använder sig av samma knep tar lärdom av detta, säger Cecilia Tisell, KO.
Striden mellan Konsumentombudsmannen, KO, och Jollyroom har pågått sedan hösten 2018 då KO stämde näthandlaren med krav på en marknadsstörningsavgift på tio miljoner kronor. Enligt KO har e-handlaren under flera års tid vilselett konsumenter med ständiga rea- och utförsäljningskampanjer trots att priserna inte är lägre än vanligt. KO tog därför Jollyroom till Patent- och marknadsdomstolen, PMD.
I höstas utfärdade domstolen ett interimistiskt förbud mot Jollyrooms vilseledande reareklam. Ett förbud som för en månad sedan fastställdes av domstolen och som också innebar att Jollyroom skulle betala en marknadsstörningsavgift på 1,5 miljoner kronor.
Vid en uppföljande granskning visade det sig att Jollyroom brutit mot det interimistiska förbudet. KO tog därför återigen Jollyroom till domstol.
I en dom som meddelades den 17 december konstaterar PMD att Jollyrooms marknadsföring strider mot det interimistiska förbudet på så sätt att bolaget har använt de aktuella uttrycken ”Allt ska bort!”, ”Shoppa utgående sortiment” och ”Gäller så långt lagret räcker” utan att priserna varit väsentligt lägre än de ordinarie priserna. Domstolen dömer därför ut vitet på tre miljoner kronor.