Svensk Handel Stil spår revansch i klädhandeln
Hittills i år, januari till 18 december, har klädhandelns försäljning minskat medan 0,7 procent mätt i löpande priser och i jämförbara butiker med deras e-handel inräknad. Motsvarande siffra för skohandeln visar en försäljningsminskning om 1,7 procent hittills i år.
Prognosen för december är att klädhandelns försäljning landar på ett försiktigt plus om 1,0 procent medan försäljningen i skohandeln väntas minska med 2,5 procent.
– Sammantaget tror jag att den fysiska handeln revanscherar sig och att den totala decemberförsäljningen landar på 0-2 procent för kläder och minus 2-3 procent för skor, säger Mikael Sandström, ordförande Svensk handel Stil.
Samtidigt har butikernas e-handel tagit fart i december vilket var en effekt av att Black week och Black friday inföll i december i år.
– Så fick vi svar på varför e-handelsförsäljningen var så svag i november; den exploderade i december. Eftersom Black Friday låg så sent i år skedde en del av försäljningen i början av december, säger Mikael Sandström och lägger till att ”om man bara tittar på den fysiska handeln skulle försäljningen ligga på minus 4-5 procent för kläder och minus 7-8 procent för skor”.
När modeåret 2019 ska summeras så visar Svensk Handel Stil prognos att klädförsäljningen minskade med 1,4 procent 2019 och skohandelns försäljning minska med 3,5 procent.
– Det är vanskligt att sia om försäljningen de närmaste dagarna och i mellandagarna i de fysiska butikerna. Dagarna före jul ligger dock perfekt för försäljningen med en klämdag den 23 december och ett lagom antal öppna dagar i mellandagarna där många tagit långledigt. E-handeln är heller inget alternativ nu eftersom leveranserna inte hinner fram till julafton och historiskt sett är mellandagarna bra för de fysiska butikerna, menar Sandström.