Hon blir vd för Totême
Johanna Andersson kliver på som vd för modemärket Totême, grundat av Elin Kling och Karl Lindman 2014. Hon tar över posten efter grundaren Elin Kling och har arbetat på modeföretaget sedan i augusti i fjol.
Elin Kling fortsätter i rollen som kreativ chef.
”Johanna har redan bidragit mycket till vårt strategiarbete och det är bara naturligt att hon i rollen som vd leder teamet in i nästa kapitel av vår resa. Jag kommer att fortsätta att leda varumärket konstnärligt som grundare och creative director, och är glad över att få möjlighet att spendera mer tid med vårt design- och kreativa team för att utveckla Totême", säger Elin Kling i en kommentar till utnämningen.
Innan Johanna Andersson kom till Totême arbetade hon för McKinsey & Company Andersson där hon bland annat bidragit till den årliga rapporten The State of Fashion som tas fram av The Business of Fashion och McKinsey & Company.
Totême har försäljning via nära 200 återförsäljare i 25 länder däribland Net-a-Porter, Matchesfashion, SSENSE och Bergdorf Goodman. 45 procent av försäljningen sker via egen webbutik och i mars fjol öppnades även egen fysisk butik på Biblioteksgatan i Stockholm. Modeföretaget har även en yta på Åhléns city i Stockholm.
Modeföretaget omsatte 110 miljoner kronor 2019 och räknar med att nå drygt 200 miljoner kronor i omsättningen med en visntmarginal om 26 procent under innevarande räkenskapsår.
Artikeln är en del av vårt tema om Jobb & Karriär.