Slit gav tillväxt för Dedicated
Hållbarhet och digital satsning har givit luft under vingarna för modemärket Dedicated, sprunget ur retailkonceptet Tshirtstore, som gick med vinst för andra året i rad och ökade omsättning med 24 procent till 45 miljoner i fjol.
Wholesaleförsäljningen ökade 2019 med 38 procent från 16,2 miljoner kronor till 22,4 miljoner kronor.
Enligt bolaget är det en medveten satsning på att öka försäljningen digitalt parat med att intresset för hållbart producerade produkter växer.
Försäljningen via den egna webbutiken ökade med 87 procent från 3,8 till 7,1 miljoner kronor. Och vd Johan Graffner, som tillsammans med Johan Mooe och Joakim Knapp startade Dedicated 2012, uppger till Habit att det är många års slit och ett nära samarbete med modenischade e-handelsplattformen Centra som gjort att de lyckats få ordning på den egna digitala försäljningen.
-Vid sidan av de digitala satsningarna är det en ökad efterfrågan på hur plaggen är producerade som gör att vi växer. Eftersom vi har hela vår produktionskedja av plagg i naturfiber i Indien kan vi visa upp totalt spårbarhet ifrån bomullsfrö till färdigt plagg och vara transparenta med kedjan. Vi har också en lågsiktighet i produktionen och vill gärna fortsätta att arbeta med familjerna som driver ekologisk bomullsodling som också är GOTS och Fairtrade-certifierad, säger Johan Graffner och säger att vi sidan av bomullen även arbetar med hampa, Tencel och återvunnen polyester.
Efter att ha haft produktion i olika länder, bland annat i Egypten och Turkiet, började företaget för sju år sedan att arbeta med produktion i Indien och bomullen sourcas från två stora ekologiska kooperativ i Gujarat.
Nu väntar start av dotterbolag i Tyskland till sommaren och även övertagande av lagret i Krefeld för att bättre kunna serva och möta en växande marknad i Europa.
– Tyskland är en växande marknad för oss och vi har nu ett nät av omkring 1 000 återförsäljare i Europa. I Tyskland är efterfrågan på hållbart mode betydligt större än här i Sverige och konsumenten är påläst, säger Johan Graffner.
Även märkets damsortimentet växer och har utvecklats mycket under det senaste året under ledning av produktionschefen Karin Veghed som tillträdde för drygt ett år sedan.
Hon har ett förflutet från bland andra Mini Rodini, Filippa K och Tiger of Sweden.
Vid sidan av det digitala försäljningen och återförsäljarleden har modeföretaget även försäljningen via fem egna butiker. Nu har man även för att avsikt att bredda den egna fysiska närvaron.
Försäljningen i de egna butikerna stod för 15,5 miljoner i fjol.
– Förutom Tyskland är Benelux, Schweiz och även Frankrike växande marknader för oss och vi har gjort pop up-butiker och samarbeten med bland andra Magasin Du Nord, Galeries Lafayette och Bon Marché, säger Johan Graffner.
I augusti väntar butik om 40 kvadratmeter i familjen Farinettis, som ligger bakom Eataly, storsatsning Green Pea som är ett ekologiskt varuhus om flera våningar och som planeras öppna i Turin, Italien, i sommar.
– Vår ökade digitala närvaro, men även fysiska tillväxt, har gett oss en skjuts i försäljningen, bättre marginaler och en möjlighet att nå ut med vårt budskap till en större massa för att skapa förändring. Dedicated är skapat för att förändra, leda och utbilda modeindustrin till att bli mer hållbar och vi arbetar redan nu med flera andra modeföretag för att tillsammans kunna förändra branschen. Vi vill få bort låtsasmärkningar som BCI-bomull och arbeta för en mer ansvarstagande modeindustri, säger Johan Graffner till Habit.