Så mycket ökade klädförsäljningen i februari
Försäljningen av kläder i i fysiska butiker, med deras e-handel inräknad, och mätt i jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 4,9 procent i februari jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen minskade med 4,2 procent under månaden.
– Klädhandeln ökade med nästan fem procent under februari, hjälpt av skottdagen som gav en skjuts på 3-4 procent, säger Mikael Sandström som är ordförande för Svensk Handel Stil i en kommentar.
I skohandeln är det fortsatt trögt och Svensk Handel Stil räknar med att om man endast ser till den fysiska skohandeln så blir nedgång ännu större med ett ras på nära 6 procent.
– Jag tror att mars kommer bli en tuff månad med, bland annat, en negativ kalendereffekt med en fredag-lördag mindre och för skohandeln höga jämförelsetal med nästan 10 procent upp för mars 2019,säger Mikael Sandström.