Gant avslutar samarbete med kinesisk distributör
Från och med 1 januari 2021 ska Gant ta hand om verksamheten i Kina i ett eget dotterbolag, det framgår av ett pressmeddelande.
Detta för att säkra modemärkets tillväxt på en viktig marknad och i hela Asien, heter det.
Därmed avslutar Gant ett längre partnerskap med distributören Longgoal som modemärket samarbetet med under de senaste 16 åren och sedan 2004 då märket introducerades i Kina.
Sedan dess har Gant växt med 200 butiker i landet och märket ska nu fortsätta växa utifrån den närvaro som Longgoal byggt upp och som innefattar butiker, personal och närvaro på marknadsplatser. Därtill ska även Gant öka investeringarna i landet.
”Den kinesiska marknaden är strategiskt viktigt för Gant givet vår ambition är att öka varumärkets närvaro i Asien. Kinas inflytande i regionen såväl som globalt är utan tvekan mycket stort, säger Patrik Söderström vd i en kommentar.