23948sdkhjf

Valerie flyttar "hem" till kunderna

Valerie Aflalo kör liveshopping via egna kanaler.

I spåren av coronapandemin flyttar allt fler modemärken ”hem” försäljningen till kunderna genom att livesända och erbjuda virtuell livestyling och shopping via sociala kanaler som livechatt, Instagram och Facetime som sedan knyts till webbutiken.

Habit har tidigare pratat med Soft Goat som testat  liveshopping med hjälp av tekniken från Bambuser och  under ledning av Säker stil-duon Ebba von Sydow och Emilia de Poret.

Även Valerie Aflalo och medarbetarna i det egna modemärket Valerie kör nu liveshopping via egna kanaler.

De noterade snabbt gott gensvar från kunderna efter bara någon sändning.

Kommunikationen går både genom designern Valerie Aflalo  egna konto och modemärkets officiella konto och medarbetarna kommunicerar med kunderna genom att visa upp plaggen under särskilt säljtillfälle som sedan sparas i storiesfunktionen.

Ambitionen är att ”sända” en gång veckan och med olika teman varje gång och också använda butiken i Mood i Stockholm som utgångspunkt.

Och det handlar inte bara om att det trillar in fler order i webbutiken utan Valerie Aflalo menar att det är ett roligt sätt att även engagera personalen i butiken och låta dem komma med idéer på hur de kan arbeta.

Vi har redan testat teman som ”dress code” till exempel. Då handlar det inte bara om att visa upp våra plagg utan även hur man ska tänka kring att styla plagg på ett bra vis vid särskilda tillfällen och att bygga sin garderob, säger Valerie Aflalo till Habit.

Då detaljhandeln redan innan coronapandemin var inne i en tuff period och flera återförsäljare brottats med vikande försäljning en längre hade modeföretaget tagit flera steg till att arbeta mer digitalt, sälja i egna kanaler och hitta nya vägar att sälja på.

Flera av stretagierna som vi nu tar till och arbetar med hade vi redan tagit fram och börjat jobba efter men allt som händer nu pushar oss i rätt riktning mycket snabbare. Nu måste vi börja att arbeta på nya vis, säger Valerie Aflalao.

Vi hade kommit en bit på vägen men denna totala tvärnit i konsumtionen och kollaps i hela samhället var det nog ingen som kunnat förutspå bara för någon dryg månad sedan.

Hon vill uppmuntra fler att testa försäljning i sociala kanaler, som också  finns tillgängliga gratis, och berättar att hon har flera återförsäljare och butiksägare som är väldigt duktiga i sina sociala kanaler.  Då handlar det inte enligt Valerie Aflalo om att man har en massa följare utan att man känner sin kundkrets och kan kommunicera och engagera dem på ett vis som passar dem bäst.

Det har länge pratats om det personliga tilltalet i handeln och hur viktigt det är och forsatt också kommer att vara. Inte minst om konsumenterna väljer ännu mer nogrannt vad de vill lägga pengarna på.

Hon säger till Habit att hon inser att det är betydligt lättare för dem som är en mindre organisation att var snabbfotade och komma på nya strategier i tuffa tider.

– Visst är jag tacksam i dessa tider för att vi är nio anställda och inte stort bolag just nu. Men samtidigt har vi förutom e-handeln även en fysisk butik med hyra och löner att betala men det är bara att kämpa på och försöka hålla sig flytande igenom den här tiden. Vi har blivit ännu mer sammansvetasade sen Coronakrisen kom men också mer kreativa. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078