Katastrofsiffror för modehandeln i mars
Försäljningen av kläder i fysiska butiker, med butikens e-handel inräknad, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade i mars med 38,8 procent jämfört med samma månad förra året, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.
Motsvarande siffra för skohandeln visar ett försäljningstapp om 47,1 procent.
Men om siffrorna visar ett före och efter den 11 mars blir raset under andra halvan av månaden ännu större.
I stort sett hela modebranschen och klädhandeln har drabbats extermt hårt av coronapandemin och för att göra det extra tydligt så är mars månads Stilindex ruppdelad i två delar för att belysa stora effekterna; före och efter 11 mars.
Det var den 11 mars som Folkhälsomyndigheten bedömde att risken för samhällssmitta i Sverige var mycket hög och regeringen beslutade om ett förbud mot allmänna sammankomster med fler än 500 personer, något som fick stor påverkan på människors beteende.
Den 1 till 11 mars minskade försäljningen i klädhandeln med 18,0 procent medan motsvarande siffra för skohandeln visar en minskning om 18,1 procent. Under perioden 12 till 31 mars minskade försäljningen i klädhandeln med 49,4 procent och medan skoförsäljningen minskade med 57,0 procent under samma period.
- Modehandelns försäljningstapp var dramatiskt under mars månad, framförallt under månadens andra halva där försäljningen, enligt Stilindex, föll med upp emot 50-60 procent. Det speglar dessvärre det mycket allvarliga läge som råder i stora delar av sällanköpsvaruhandeln just nu, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Eventuella ökningar i e-handeln kompenesrar inte de dramatiska tappen i de fysiska butikerna, menar Svensk Handel Stil.
- Butikernas e-handel har gått något bättre men kompenserar inte på långa vägar för det totala försäljningsbortfallet. Coronakrisen skapar en stor oro i samhället som gör att folk både håller sig hemma, men också håller i sina pengar, säger Johan Davidson.
I Stilindex för mars lyfter Svensk Handel ånyo kraven på rejäla att åtgärder och insatser är nödvändiga för att rädda företagen och arbeten.
- Behovet av kraftfulla åtgärder för att tillfälligt lätta på företagens kostnadsbörda kan inte nog betonas, ytterst handlar det om att rädda företag och jobb. Det krävs en högre subventionsgrad vid korttidspermitteringar för att undvika omfattande uppsägningar, och inte minst ett genombrott i hyresfrågan där regeringens stödpaket inte når fram till modehandlare och andra utsatta företag inom handeln, säger Johan Davidson.