23948sdkhjf

Lindex försäljning rasade i mars

Coronapandemin slog till med full kraft och försäljningen sjönk med 41 procent under månaden.

I januari och februari ökade Lindex totala försäljning med 7,3 procent omräknat i svenska kronor och med 7,0 procent i lokala valutor. Men så fick coronapandemin försäljningen att rasa med i 41,3 procent i mars vilket ledde till att försäljningen sjönk med totalt 12 procent i svenska kronor under första kvartalet och 10,7 procent i lokala valutor. 


– Vi inledde året med en stark försäljningstillväxt och fortsatt ökad lönsamhet men med anledning av den extraordinära globala coronasituationen har vårt läge förändrats. För några av våra försäljningsmarknader innebär det att vi i linje med myndigheters beslut fått stänga våra butiker, vilket innebär utmaningar. För att möta effekterna och den minskade efterfrågan i fysisk butik har vi agerat snabbt och genomfört ett kraftfullt kostnads- och åtgärdsprogram samt ökat fokus på att möta försäljningstillväxten online”, säger Susanne Ehnbåge, i en kommentar.

Modekedjans försäljning i e-handeln ökade med 36,6 procent för första kvartalet och under perioden 13 till 31 mars låg försäljningsökningen online på 156 procent.

Onlineförsäljningen stod för  9,2 procent av den totala försäljningen under kvartalet vilket kan jämföras med 5,8 procent under samma period i fjol.

Coronakrisen slog mot rörelseresultatet och Lindex redovisar ökad förlust med ett rörelseresultat om   -179,2 miljoner kronor (-131,5)  för perioden.

Vid utgången av kvartalet uppgick antalet butiker till 460 stycken varav 
421 egna butiker och 39 franchisebutiker. Under kvartalet öppnade Lindex 1 butik
och stängde 5 butiker.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063