Stockholm Fashion Week är tillbaka i augusti
Efter en något nedbantad upplaga av Stockholm Fashion Week i februari 2019 meddelade Swedish Fashion Council samma sommar att augustiupplagan skulle ställas in. Orsaken var att modeveckan ansågs uppmuntra till linjära och ohållbara affärsmodeller. Sedan dess har det varit tyst kring Stockholm Fashion Week.
Men i augusti äe modeveckan tillbaka under helt nya former och med en nygammal arrangör, nämligen Swedish Fashion Association, tidigare ASFB.
Svenska designer och modevarumärken samlas på en digital plattform där de visar kollektioner för våren och sommaren 2021. Det digitala formatet rymmer varumärkenas presentationer och visningar, livesända och interaktiva möten med designer, intervjuer, paneldiskussioner, en digital handelsplattform och kundaktiviteter, skriver Swedish Fashion Association, i en programförklaring.
– Det känns otroligt spännande, säger Catarina Midby, generalsekreterare för Swedish Fashion Association, till Habit.
– Den svenska modebranschen har en unik position och har allt som krävs för den nya tiden: designestitiken som inspirerar den globala modescenen, hållbarhet och teknikmognaden. Det är det som möjliggör framtiden, inte minst för att nå konsumenten.
Den nya modeveckan kommer inte bara vända sig till branschen utan även inkludera konsumenten – mer än tidigare modeveckor.
– Modeveckan handlar väldigt mycket om att vara demokratisk och kommer vända sig direkt till konsumenten som kan följa visningar, alla aktivitieter och seminarier. Med ett digitalt format har vi dessutom möjlighet att nå ut globalt, säger hon.
Någon fysisk modevecka kommer inte bli aktuell i framtiden, säger Catarina Midby.
– Nej, vi har inga sådana planer. Det är heller inte hållbart att alla ska resa hit.
Modeveckan kommer att ledas av Clare Press, Vogues första hållbarhetsredaktör, och Simon Collins, grundare av modekonferenskonceptet Fashion Culture Design och tidigare rektor på Parson’s New School for Design.
Stockholm Fashion Week äger rum 26 till 28 augusti.