Här är modeaffärerna i full gång
Trots rådande restriktioner har Stockholm Fashion District lyckats skapa en inköpsmässa som i mångt och mycket liknar dess dito före pandemin. I stället för vanligtvis 700 varumärken är antalet under denna upplaga 600. Den mest påtagliga skillnaden jämfört med föregående mässor är att antalet utställare är färre i mässhallarna Stockholm Shoe and Bagfair och Fashion Business Days. I den förstnämnda är det glest mellan de tolv utställarna. Enligt Stockholm Fashion District var tolv maxantalet utställare för att inte överskrida 50 personer i lokalen samtidigt. Några har dessutom valt att ta emot kunder i det permanenta showroomhuset ett stenkast därifrån.
– Vi tycker att vi har hittat ett bra sätt att hålla avstånd, för många vill fortfarande ha fysiska möten, säger Janike Eleby, kommunikationschef för Stockholm Fashion District.
Hon får medhåll av Linda Svensson, en av två säljare på plats på Stockholm Shoe and Bagfair från skoföretaget Icebug.
– Vi tvekade först om vi skulle ställa ut eftersom vi har jobbat mycket digitalt med våra kunder under våren. Men vi fick en hel del bokningar, och vi tror på det personliga mötet. Under dessa dagar har vi både bokade möten och inköpare som tittar förbi. Då är en mässa oslagbar, säger hon.
Bokningarna och antalet besökare är dock färre denna säsong, konstaterar hon.
– Men å andra sidan är de som har tagit sig hit dedikerade sin uppgift och här för att göra affärer snarare än att gå och titta, säger Linda Svensson.
– Genom att närvara här visar vi att vi är ett varumärke som har en bra grund att stå på och att Icebug är här för att stanna.
Även hos de tiotalet utställarna på Fashion Business Days, som har flyttat ned till bottenvåningen och en betydligt mindre yta än tidigare, bubblar det av försiktig optimism.
– Det känns jättebra att vara här, med tanke på rådande situation. Det är väldigt mysigt här, och det känns som en bra mix att finnas i, säger Ulrika Persson, med ett förflutet som produktutvecklare på Din Sko och Ellos. 2015 lanserade hon kläd- och accessoarvarumärket Chandra Edith som hon visar i sin monter.
– Visst är det färre besökare nu, men jag hade heller inga andra förväntningar, säger hon.
Under hösten i fjol fick Ulrika Persson ett rejält försäljningslyft. Därifrån vill hon nu ta avstamp efter en vår som hon benämner som en ”paus”.
– Jag har bara bestämt mig för att hösten ska bli bra. Det är vinna eller försvinna. Nu rullar vi vidare, säger hon med ett stort leende.
I Stockholm Shoe House med permanenta showrooms avslutar Maria Yavuzyasar, vd och försäljningschef hos Ten Points, precis ett bokat möte. Även hon är optimistisk inför kommande säsonger, även om våren har varit utmanande för branschen.
– De flesta skohandlare är positiva och resonerar att detta är övergående, säger hon.
– Att mässdagarna blev av är positivt. Men denna gång har jag enbart bokade möten; allt för att kunna hålla avstånd. Därför blir det färre spontanbesökare, berättar hon.
Maria Yavuzyasar spår att konsekvenserna av pandemin blir att många skobutiker i allt högre grad jobbar vidare med befintliga varumärken och kanske till och med stryker några under våren 2021.
– Våren blir en mellansäsong eftersom butikerna har kvar lager från våren och sommaren, säger hon.
Janike Eleby är stolt över att inköpsdagarn kan genomföras.
– Det känns försiktigt positivt och optimistiskt. Fördelen är att distriktet är organiskt och flexibelt. Och tack vare gott samarbete och tät dialog med våra nätverksgrupper har vi kunnat hitta en bra lösning.