Ellos tappade modeförsäljning – växer med heminredning
Under andra kvartalet uppgick FNG Nordics, Ellos group, nettoomsättning till 763,1 miljoner kronor.
Det är en ökning med 19,1 procent jämfört med omsättningen för första kvartalet.
Rörelseresultatet uppgick till 105,7 miljoner kronor vilket är
en ökning med 130,4 miljoner kronor jämfört med rörelseresultatet för första kvartalet som landade på -24,7 miljoner kronor.
Rörelseresultatet har ökat till följd av en erhållen kreditnota uppgående till 25,7 miljoner kronor avseende förvärvsrelaterade kostnader.
Kostnaderna hade tidigare påverkat resultatet för 2019. Försäljningskostnaderna för andra kvartalet uppgick till 250,9 miljoner kronor medan administrationskostnaderna uppgick till 73,0 miljoner kronor.
Rörelsemarginalen uppgick till 13,9 procent för kvartalet.
I kvartalsrapporten skriver bolaget att "produktgrupperna inom hemområdet står för den största delen av omsättningsökningen men det har även skett en viss förbättring i försäljningen av kläder och skor jämfört med första kvartalet".
"När covid-19 slog till under andra kvartalet, såg vi en omedelbar och betydande avmattning av kundernas efterfrågan på modevaror, medan heminredning och vissa andra kategorier kopplade till att kundernas spenderade mer tid i sina hem som heminredning, elektronik, fritid, sportkläder och skönhet, bättre uppehöll försäljningsnivåerna. Vi har sett en betydande ökning av kundefterfrågan på dessa kategorier, medan modevarorna långsamt stärktes under andra kvartalet", skriver bolaget i rapporten.
E-handlaren lockade 280 000 nya kunder under andra kvartalet, vilket är en ökning med 40 procent jämfört med samma period förra året.
"Försäljningen av skor och kläder förbättrades gradvis under kvartalet. Åtgärderna för prissänkningar och kostnadseffektiv marknadsföring som implementerades under första kvartalet, där vi såg positiva effekter redan i april, har fortsatt under andra kvartalet", kommenterar Paul Lembrechts, vd, bolagets utveckling i rapporten.
Under andra kvartalet lanserades nya e-handelssajter för varumärkena
Ellos och Jotex. Den 2 juli meddelade Ellos Group att verksamheten ska utvidgas i Europa. Det är varumärket Jotex som vid årets slut kommer att lanseras i Tyskland, Holland och Belgien samt i början av 2021 i Polen.
Paul Lembrechts är från och med den 28 augusti 2020 ny vd för FNG Nordic. Han är även är vd och styrelseledamot i FNG NV samt har tidigare varit VD för VRT och BKCP
Bank.
Richard Turk har utsetts till ny styrelseordförande och Paul Lembrechts utsågs till som styrelseledamot i FNG Nordic. Richard Turk är vd för FNG Group Netherlands och
styrelseledamot i FNG NV.
Anja Maes och Dieter Penninckx har avgått ur styrelsen.