Kraftig förbättring för Lindex tack vare stark digital tillväxt
Lindex totala försäljning för tredje kvartalet minskade med 1 procent i lokala valutor och med 3,2 procent i svenska kronor. Men modebolaget visar en bättre försäljningstillväxt än marknaden under kvartalet för alla nordiska försäljningsländer.
Rörelseresultatet för tredje kvartalet ökade med 88 miljoner och uppgick till totalt 211 miljoner kronor, vilket är en ökning med 72 procent jämfört med samma period föregående år då rörelseresultatet låg på 123 miljoner kronor.
Företagets e-handel fördubblades och till och med tredubblades för vissa marknader. Försäljningen med externa online-partners, Lindex produkter har bland lanserats på Zalandos plattform, mer än fördubblades under kvartalet. Totalt utgjorde den digitala försäljningen 13,2 procent av Lindex försäljning under kvartalet, jämfört med 6,4 procent samma period föregående år.
– Med tydliga mål, effektiva kostnadsåtgärder och flexibla lösningar för att möta den starka digitala tillväxten har vi tillsammans lyckats vända utvecklingen, säger vd Susanne Ehnbåge i en kommentar.
Lindex initierade i slutet av augusti ett kostnadsreduceringsprogram på 150 miljoner kronor. I detta ingår att optimera butiksportföljen, vilket kan innebära att fler butiker stängs.
– Våra butikers lägen och hyreskostnader är kritiska delar där det nya rådande läget har förändrat förutsättningarna. Vårt nuvarande butiksnätverk ger oss flexibiliteten att omförhandla och anpassa mer än en tredjedel av våra butiker årligen, kommenterar Susanne Ehnbåge.
Lindex ägare, den finländska varuhuskoncernen Stockmann, redovisar ett justerat rörelseresultat på 13,9 miljoner euro för det tredje kvartalet, att jämföra med 5,4 miljoner euro motsvarande tid förra året. Det framgår av bolagets delårsrapport.
Omsättningen sjönk till 208 miljoner euro (225), en minskning med 6,8 procent jämfört med samma kvartal i fjol.
Rörelseresultatet uppgick till 11,7 miljoner euro (2,1) och bruttomarginalen var 57,4 procent (56,4).
Stockmanns vd Jari Latvanen lyfter i rapporten fram Lindex:
”Lindex fortsatte sin digitala expansion och lanserade på Zalando. Det nya underklädsvarumärket Closely lanserades i vilket Lindex har varit partner och investerare sedan projektet inleddes för två år sedan. Som en del i sitt arbete att undersöka nya affärsmodeller samt att förlänga plaggens livslängd, testar Lindex försäljningen av begagnade ytterkläder för barn i några utvalda butiker. Lindex inledde ett kostnadsreduceringsprogram med mål att minska kostnaderna med ca 14,5 miljoner euro”, skriver han.