23948sdkhjf

Odd Mollys modeomsättning rasade med 32 procent under fjolåret

Det visar rapporten för bolagets räkenskapsår januari till december.

Under fjärde kvartalet, oktober till december 2020, uppgick Odd Mollys omsättning till 37,1 miljoner kronor, ett tapp på 16 procent jämfört med motsvarande kvartal 2019. Omsättningen för modesegmentet rasade från 43,5 miljoner kronor till 28,1 miljoner, vilket innebär en minskning med 35 procent. Fastighetsportföljen står för resterande intäkter om 9 miljoner kronor. Rörelseresultatet för bolaget uppgick till -19,1 miljoner kronor under kvartalet jämfört med -26,9 miljoner kronor för motsvarande period 2019. Under årets tre sista månader förvärvades nio lager- logistikfastigheter till ett värde av 631,5 miljoner kronor.

Under helåret 2020 minskade bolagets omsättning med 25 procent till 201,1 milljoner kronor jämfört med 2019. Modeverksamheten står än så länge för lejonparten av omsättningen, men minskade från 2019 års omsättning på 269 milljoner kronor till förra årets 183,5 miljoner, vilket innebär ett ras på 32 procent. Fastighetsportföljen resluterade i en omsättning på 17,6 miljoner kronor. Bolaget nästan halverade sin rörelseförlust från -71,6 miljoner kronor 2019 till -38,7 miljoner i fjol. Under helåret genomfördes totalt 13 lager- och logistikfastigheter. 

Odd Mollys nya affärsområde fastigheter har byggts upp raskt, och fler förvärv är på gång. Enligt bolaget uppgår rullande hyresintäkter från nuvarande fastighetsbestånd till 63 miljoner kronor och rörelseresultat från fastighetsverksamheten till 55 miljoner kronor på tolvmånadersbasis. Fastighetsbeståndets värde uppgår till en miljard kronor, enligt bolagets rapport.  

Odd Mollys huvudvärk har länge varit modeverksamheten, Odd Molly och Hunkydory, vars omsättning har rasat. Under två år har 15 butiker stängts, och efter februaris utgång i år återstår tre butiker. Fokus under 2020 har legat på den digitala omställningen med bland annat en ny webbshop. Det märks inte minst av att försäljningsandelen från de digitala kanalerna under 2020 utgjorde 67 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078