Nu lanserar Na-kd marknadsplats för secondhand
På torsdagen lanserar modeaktören Na-kd en marknadsplats, integrerad på sajten, för secondhandmode som fått namnet Na-kd Circle. Något som Habit skrev om redan i november 2019. Då benämnde grundaren och vd:n, Jarno Vamhatapio, för tidningen att detta var bolagets hittills största projekt, vars investering skulle uppgå till 40 miljoner kronor.
Han berättade också att lanseringen skulle ske under första kvartalet 2020. Lanseringen sker nu ett år senare.
Namnet Na-kd Circle anspelar på företagets engagemang för en cirkulär ekonomi och en önskan om att med kundernas hjälpa ge plagg inköpta hos e-handlaren nytt liv.
– Vi tar vår klimatpåverkan på allvar. Som ett växande bolag vet vi att vi måste förflytta oss mot cirkulära affärsmodeller för att kunna nå våra ambitiösa reduceringsmål. Att hjälpa våra kunder att förlänga livslängden på sina NA-KD-plagg, genom att enkelt sälja och köpa dem av varandra, är mycket viktigt i detta arbete. Vi hoppas verkligen att våra kunder vill följa med oss på denna resa mot att göra modeindustrin mer hållbar och cirkulär tillsammans och att vi kan inspirera andra varumärken att göra det samma, säger Anna Winde, head of CSR, i en kommentar.
Multimiljoninvesteringen beskrivs som Na-kd:s största hållbarhetsinitiativ hittills och på sajten kan kunderna sälja och köpa secondhandmode. E-handlaren fungerar som mellanhand och för att sälja plagg på sajten loggar man in på sitt konto, lägger upp plagg som ska säljas och skickar sedan produkten med en förbetald fraktsedel. I återgäldning får säljaren presentkort på att nya köp hos e-handlaren.
Na-kd har samarbetat med Ingrid för teknisk logistik rörande det nya initiativet och DHL är logistikpartner för Na-kd Circle i Sverige.