23948sdkhjf

Lindex förbättrar resultatet men visar fortsatt förlust

Lindex försäljning under första kvartalet i år, januari till mars, minskade med 5,8 procent (räknat i svenska kronor) jämfört med motsvarande period i fjol, enligt ett pressmeddelande från bolaget. Försäljningen fick en betydlig skjuts i mars med en ökning på 38,0 procent jämfört med mars 2020 då omsättningen rasade under den första coronamånaden med 41,3 procent.

Trots att modekedjan hade en stark tillväxt online under första kvartalet i år, med en ökning på 193 procent, kompenserade inte nätförsäljningen för minskningen i de fysiska butikerna. Totalt utgjorde den digitala försäljningen 28,7 procent av kedjans försäljning under första kvartalet, jämfört med 9,2 procent under motsvarande period föregående år. 

Lindex rörelseresultat för kvartalet uppgick till -146 miljoner kronor jämfört med -179 miljoner under motsvarande period i fjol, medan bolagets justerade rörelseresultat uppgick till -91 miljoner kronor (-179). Att resultatet har stärkts förklarar bolaget med den snabba digitala tillväxten, förbättrade marginaler och "kostnadsåtgärder". 

"Trots en tuff inledning på 2021 med fortsatta utmaningar för våra fysiska butiker, med periodvisa stängningar på majoriteten av våra försäljningsmarknader, restriktioner och minskad trafik, förbättrar Lindex det justerade rörelseresultatet för första kvartalet jämfört med både 2019 och 2020. Den positiva utvecklingen visar att våra insatser och ansträngningar har gett framgångsrik effekt och där alla medarbetares stora flexibilitet, bidrag och engagemang har varit centralt", skriver Lindex vd Susanne Ehnbåge i en kommentar. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141