Boozt växlar upp under första kvartalet
E-handlaren växte med nästan 50 procent under första kvartalet, januari till mars, i år. Omsättningen landade på 1 137,4 miljoner kronor jämfört med 766 miljoner för motsvarande kvartal 2020. Bruttomarginalen ökade till 40,3 procent jämfört med förra årets 31,9 procent. Rörelseresultatet, EBIT, uppgick till 58,3 miljoner kronor (-87,8) medan det justerade rörelseresultatet uppgick till 68,7 miljoner kronor (-61,0), vilket ger en justerad rörelsemarginal om 6,0 procent. Detta enligt bolagets kvartalsrapport som släpptes i dag, fredag. Barn, sport och hemsortimentet var de kategorier som växte snabbast, följt av mode och skönhet.
Bolaget vd, Hermann Haraldsson, skriver i en kommentar att Boozt har lyckats "hitta den optimala balansen mellan tillväxt, hög kundnöjdhet och lönsamhet."
- Kundnöjdheten var fortsatt branschledande, och vi attraherade nya kunder samtidigt som våra befintliga kunder fortsatt var lojala.
Efter ett lyckad start på året och då osäkerhet kring utvecklingen av resten av året har minskat har Boozt skrivit upp sin prognos för 2021. Tillväxten spås landa på mellan 25 till 30 procent, i stället för tidgare prognos på 20-25 procent. Medan den justerade röreslemarginalen skrivs upp med en halv procentenhet till 5,5 procent.