23948sdkhjf

Kappahl signalerar ny riktning med skifte av logotyp

Kappahl markerar starten på en enligt kedjan "större förändringsresa” och lanserar nu en ny logotyp som är del av en uppdaterad visuell identitet och varumärkesstrategi.

Den nya logotypen blir den sjunde i ordningen sedan modekedjan grundades 1953 och bär enligt Kappahl drag av modekedjans grafiska arv från 1970-talet. Försvinner gör det stora A:et, en blinkning till modekedjans grundare Per-Olof Ahl.

– Vårt eget arv är unikt. Därför har vi analyserat vår grafiska historia och inspirerats av Kappahls självsäkra uttryck under 70-talet. Runda, geometriska former som tar för sig och en något tyngre font återskapar grafisk karaktär utan att ta för stora steg bort från var vi är idag. Vi har även utvecklat ett unikt typsnitt, Kappahl Type, som är byggt på logotypens grundformer, säger Madeleine Ahlström, marknadschef, som varit med och arbetat fram modekedjans nya varumärkesstrategi tillsammans med Lynxeye.

Den nya identiteten ska markera startskottet för modekedjans nya tillväxtresa som bland annat handlar om att att ta kedjan till nya marknader, växa i nya kanaler och med nya varumärken. Något som vd Elisabeth Peregi också talade med Habit om i en stor intervju från i våras.

– Nu startar en ny fas i Kappahls historia. Många delar inom Kappahl kommer att utvecklas och förändras de kommande åren. Vårt mål är att skapa inspirerande kundmöten varje dag, säger Elisabeth Peregi, vd, i en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094