23948sdkhjf

Rizzo satsar på konsignationsbaserad handel

Rizzo Group ingår strategiskt partnerskap med Future of Retail och hoppas öka lönsamheten genom nytt avtal.

Genom nytt partnerskap ska sko- och accessoarkoncernen Rizzo Group, som alltjämt befinner sig i rekonstruktion, minska kapitalbindningen och bli mindre känslig för framtida likviditetssvängningar samt öka tryggheten för alla parter, heter det i pressmeddelande.

Nya avtal ska även ha upprättats med nyckelleverantörer som ska skicka varor till ett centrallager och vidare till butiker utan att fakturera Rizzo för varorna och få betalt först när varan säljs.

”Leverantörerna får istället betalt när varan säljs i fysisk eller digital butik vilket möjliggör för Rizzo att kunna arbeta med högre bredd och djup i sortiment utan att belasta balansräkningen”, skriver bolaget.

– Strategin att erbjuda både nya och befintliga leverantörer och partners ett bredare utbud av samarbetsmöjligheter har visat sig väldigt framgångsrikt för oss. I och med partnerskapet med FoR adderar vi ännu en väg i vår Supply Chain-infrastruktur. Intresset för konsignationsbaserad handel har blivit större igen och ger indirekt bättre pay-off för varumärkens konceptuella marknadsföring. Den generellt bredare varumärkesexponering i detaljistledet, som konsignationsmodellen möjliggör, ger en absolut bättre kundupplevelse och ökad omsättning, säger Björn Colérus, supply chain manager, på Rizzo.

Det nya sättet att arbeta på omfattar samtliga bolag inom koncernen; Rizzo Group, Morris samt verksamheterna på NK.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063