23948sdkhjf

Susanne Ehnbåge: ”Vi är tillbaka på 2019 års nivå”

Modekedjan hade medvind under tredje kvartalet i år, juli till september. Ökad trafik till butikerna och e-handeln bidrog till att omsättningen ökade med 13,3 procent til 1 718 miljoner kronor jämfört med 1 517 miljoner under motsvarande period i fjol. Jämförs försäljningen med motsvarande period ett år före pandemin, 2019, ökade försäljningen med 9,7 procent.

Bolaget gör även sitt bästa resultat historiskt under ett tredje kvartal, enligt rapporten.  Rörelseresultatet under perioden ökade med 90 miljoner kronor till 301
miljoner, vilket är en ökning med 43 procent jämfört med motsvarande period 2020. Jämförs resultatet med 2019 är ökningen 145 procent. 

Försäljningen i fysisk butik ökade under tredje kvartalet med 7,4 procent jämfört med
motsvarande period 2020 och var oförändrad jämfört med tredje kvartalet 2019. Försäljningen i e-handeln ökade under kvartalet med 54,5 procent. Den totala digitala försäljningen uppgår till närmare 18 procent under tredje kvartalet jämfört med 13,2 procent i fjol.

Lindex omsättning under årets första nio månader, januari till september, uppgick till 4 351 miljoner kronor jämfört med 3 870 miljoner under motsvarande period 2020 medan rörelseresultat uppgick till 463 miljoner kronor, jämfört med 199 miljoner för motsvarande period 2020 och 188 miljoner kronor under 2019.

– Jag är mycket stolt över att presentera Lindex bästa resultat någonsin för tredje kvartalet.
Vi fortsätter vår starka digitala tillväxt och tillsammans med stärkta marginaler och god
kostnadskontroll kan vi summera ett fantastiskt resultat för både tredje kvartalet och årets
första nio månader, säger Susanne Ehnbåge, Lindex vd, i en kommentar. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078