23948sdkhjf

Kraftig försäljningsökning för Revolutionrace

Nettoomsättningen under första kvartalet i det brutna räkenskapsåret, juli till september, ökade med 95 procent till 254 miljoner kronor jämfört med 131 miljoner under motsvarande period i fjol. Försäljningen i de nordiska länderna, exklusive Island, ökade med 53 procent och stod för 45 procent av omsättningen. Under månadsskiftet september/oktober lanserades varumärket i Schweiz. Tyskland, Österrike och Schweiz stod tillsammans för 41 procent av omsättningen, och ökade med 151 procent under första kvartalet.

Rörelseresultatet, EBIT, uppgick till 73 miljoner kronor, vilket är en ökning med 124 procent. Rörelsemarginalen landade på 28 procent jämfört med 24 procent i fjol. Att lönsamheten ökade är ett resultat av "god operationell effektivitet i marknadsföring och försäljning samt en mängd förbättringar inom samtliga delar av Revolutionrace", skriver Pernilla Nyrensten, vd för bolaget, i kvartalsrapporten, där hon lyfter fram försäljningen under de rullande tolv månaderna.

Tack vare den starka utvecklingen passerar vi detta kvartal 1 miljard kronor i nettoomsättning, rullande tolv månader. Det är en viktig milstolpe för bolaget som vi är extra stolta över, skriver hon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.17