Dämpad tillväxt för modehandeln på nätet
I och med att restriktionerna lättas vill allt fler svenskar roa sig och hålla andra sociala tillställningar. Något som också lett till att allt fler handlar mode- och skönhetsprodukter. I många fall görs detta via butikernas webbutiker. I Postnords rapport e-handelsbarometern över tredje kvartalet handlade 41 procent modevaror och skönhetsprodukter på nätet en genomsnittlig månad. ”Produktkategorier med fokus på det yttre fortsätter att dominera e-handeln. Modehandeln och skönhetshandeln delar förstaplatsen som mest populära e-handelskategori”, står det i rapporten.
Enligt Postnord kan dock butiksförsäljningen av skor och kläder vara på väg att vinna tillbaka andelar från näthandeln. Under det tredje kvartalet, juli till september, uppgick tillväxten av mode på nätet 6 procent, vilket kan vara ett tecken på att kunderna åter har börjat besöka de fysiska butikerna. Samtidigt menar Postnord att ett större intresse för modevaror i längden gynnar e-handlarna.
– Julklappshandeln på nätet fortsätter att öka, även om konsumenterna också tror på fler människor ute i den fysiska julhandeln. Enligt konsumenternas egna uppskattningar kommer julklappsköpen på nätet att nå 11,4 miljarder kronor i år. Samtidigt uppger många att de kommer beställa sina klappar tidigare i år eftersom de är oroliga för att favoritprodukterna kan ta slut på hyllorna, säger Peter Hesslin, chef för e-handel på Postnord i en kommentar.