Undersökning: En av tre köper kläder i onödan
En Sifo-undersökning visar att 29 procent har e-handlat nytillverkade skor eller kläder där de i efterhand har ångrat köpet. De som svarade att de gjort minst ett onödigt menade att den största anledningen var att de tagit ett förhastat beslut. Något som nästan hälften, 45 procent, svarade. Naturskyddsföreningen har granskat hur tio av de största modeföretagen lockar sina kunder till köp och har sett 28 olika typer av säljtekniker som används frekvent.
– Ett grundläggande problem när det gäller modebranschens miljöpåverkan är den stora mängd kläder som vi köper och att vi använder nyinköpta plagg få gånger. Nu ser vi att modebranschen jobbar aktivt med att locka till merförsäljning på sina webbplatser, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.
Naturskyddsföreningen menar att det bland annat rör sig om generösa frakt- och returerbjudanden, kampanjer och influencers för att få folk att handla mer. Flera klädföretag arbetar med att klimatanpassa sin produktion, men det räcker inte anser Karin Lexén.
– Den höga konsumtionsnivån av nyproducerade plagg måste också adresseras. Vår undersökning visar att samtliga undersökta företag jobbar med olika knep för att sälja fler plagg online, vilket förmodligen i stället ökar konsumtionen.