Adidas och Nike med NTF-mode in i Metaverse
Det tyska sportmodemärket Adidas och den främsta konkurrenten i form av amerikanska Nike har gett sig in i vad som spås bli den digitala framtiden kallad "metaverse", genom lanseringar och förvärv av så kallade NFT-projekt den senaste veckan.
På torsdagen meddelade Adidas lanseringen av en NFT-kollektion av gatumode, där så kallade "non-fungible tokens" – unika kryptotillgångar på en blockkedja – erbjuds till kunderna. Kryptotillgångarna är i form av kläder och skor som ska gå att använda i metaverse, en virtuell verklighet på internet, i samma anda som bakgrundsskälet till ett förvärv nyligen aviserat av Nike.
Ägaren till det sociala nätverkskonglomerat där bland annat Facebook, Instagram och Whatsapp ingår döptes nyligen om till Meta, och intresset kring det digitala universiumets framtid har därefter växt.
I måndags meddelade det amerikanska modebolaget att RTFKT Studios förvärvats. Studion grundades 2020 och har redan sålt digitala skor för tiotals miljoner dollar, skor som alltså inte är fysiska utan digitala varor.
Adidas modesatsning inleds med en NFT-kollektion kallad Into the Metaverse, som släpps på fredag. Denna kollektion är dock inte helt digital, då de som köper in sig i konceptet genom att bli de framtida NFT-ägarna kommer ges tillgång till exklusiva fysiska produkter som endast erbjuds till skaran av digitala Adidasmodeägare.