Succén Adoore / Retailtrender / Modet SS23 / Den växande miljonindustrin / Flattereds Kinasatsning
Är metaverse framtiden och bör modebranschen vara där? Är de sociala medieplattformarna morgondagens marknadsplatser och hur ser utsikterna för 2022 ut? Habit har listat fem trender från rapporten The State of Fashion.
En växande trend och miljonindustri är influencermarknaden där allt fler profiler på sociala medier lanserar egna modemärken. Hubso är tillväxtbolaget som slår mynt av den växande affärslogiken. Habit har undersökt fenomenet.
På samma tema har Habit intervjuat Petra Tungården – influencern som lanserade eget klädvarumärke för fyra år sedan. Adoore växer snabbt, därtill med en av modebranschens högsta marginaler. Hittills har grundaren gett investerare kalla handen.
Färger från barrskog och djungel, taktila ytor, naturmaterial och väldesignade plagg, som fungerar lika bra för stadsliv som i semestertid, står högt i kurs inför våren 2023, enligt trendbyrån Scout. Dessutom möter Habit den brittiska trendkonsulten Anna Starmer som ger sin syn på vårfärgerna.
Snabbväxaren Flattered har momentum. Nu lägger bolaget in en högre växel internationellt. Bland annat på kinesiska Tmall, där sko- och väskvarumärket lanserades i januari. Habit har träffat vd:n och medgrundaren Gustav Lidén.
Läs om detta och mycket mer i senaste numret.
Trevlig läsning!
Kajsa Åström, chefredaktör Habit