Nelly lyssnade på kunderna – lanserar secondhand för medlemmar
E-handelsbolaget gör som flera andra modeaktörer och startar egen secondhand. Nelly gör det i kundcommunityn Nelly Lounge. Plattformen gör det möjligt för medlemmar att köpa, sälja och byta produkter från varumärken på Nelly.
– Ur ett hållbarhetsperspektiv behöver vi sträva efter att kläder som producerats används så länge som möjligt, säger Kristina Lukes, vd på Nelly, och anser att det är en självklarhet att plagg som är hela och rena ska få förlängt liv.
Enligt bolaget är det medlemmarna som har drivit frågan i communityn.
– Vår målgrupp av unga fashionistas är medveten och mån om vår tids miljöutmaningar och en secondhandkanal är något våra medlemmar efterfrågat, säger Sofia Bergström, som är CRM-chef och produktägare för Nelly Lounge.
För Nelly innebär secondhandförsäljningen ingen ekonomisk profit. Bolaget säljer varken på kommission eller tar ut någon avgift av medlemmarna för att nyttja seconhandplattformen.
– All försäljning hanteras direkt och uteslutande mellan köpare och säljare, dvs. medlemmarna själva. Nelly är inte part i försäljningen utan erbjuder kanalen i Nelly Lounge plattformen, skriver Anna Andersson, kommunikationsstrateg hos Nelly, till Habit.
Sedan lanseringen av Nelly Lounge i november har engagemanget från medlemmarna varit högt.
– Loungen växer varje vecka (...), man vill dela bilder, skapa styles, tävla, svara på undersökningar och interagera med varandra. Det är verkligen roligt att Nelly Lounge redan har fått så fin respons (...) och vi hoppas de uppskattar vår second hand-satsning, säger Sofia Bergström.