23948sdkhjf

E-handelskoncernen redovisar första räkenskapsåret – rejält lyft för Odd Molly

MBRS Group, tidigare We are spindye, har efter ett antal förvärv på kort tid vuxit till en stor e-handelskoncern. I gruppen ingår varumärkena Odd Molly och Hunkydory, Campadre, Members.com, Best of Brands och modetechbolaget We are spindy. Koncernen redovisar en total omsättning på 236 miljoner kronor under helåret 2021, enligt bokslutskommunikén som släpptes i dag, måndag. Omsättningen för gruppen är dock mycket högre än så. I omsättningssiffran är Campadre, Members.com, Best of Brands exkluderad då förvärvet av dessa slutfördes efter räkenskapsåret slut. 

Inkluderas däremot omsättningen för Campadre, Members.com och Best of Brands landar koncernens totala omsättning på 608 miljoner kronor, varav 369 miljoner kronor är hänförliga till Campadre, Members.com och Best of Brands. Gruppens totala rörelseresultat uppgår till -76 miljoner kronor. 

Under fjolåret gjorde Odd Molly och Hunkydory ett betydligt bättre år jämfört med 2020. Omsättningen lyfte till 233 miljoner kronor jämfört med 183 miljoner medan rörelseresultatet uppgick till 11 miljoner kronor jämfört med 38 miljoner 2020. I takt med att Odd Molly har stängt fysiska butiker kommer numera 82 procent av omsättningen från digitala kanaler. Sedan början av februari leder vd Anna Lönnerstedt Odd Molly. 

Odd Molly gjorde även ett stark slutspurt 2021. Under fjärde kvartalet, oktober till december, ökade omsättningen med 93 procent till 54 miljoner kronor jämfört med 28 miljoner under motsvarande period 2020.   

För koncernens fashiontechdel, We are spindye, gick det däremot åt motsatt håll. Omsättningen under helåret 2021 sjönk till 5,8 miljoner kronor jämfört med 11,6 miljoner 2020. 

Den nytillträdde koncern-vd:n Niclas Ekdahl är försiktigt positiv inför 2022, och meddelar att MBRS Group har fått en bra start på året. I januari ökade omsättningen med 34 procent jämfört med motsvarande månad i fjol samtidigt som koncernen nådde ett prositivt EBITDA-resultat. Framöver ligger fokus på lönsam tillväxt. 

Under mars månad kommer bolaget genomföra en fullt ut garanterad företrädesemission som kommer att tillföra bolaget 50 miljoner kronor i nytt kapital.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109