23948sdkhjf

Stica släpper utsläppsrapport – önskar lagstiftning

The Swedish Textile Initiative for Climate Action, Stica, har släppt en hållbarhetsrapport som kartlägger modebranschens utsläpp.

I dag släppte The Swedish Textile Initiative for Climate Action, Stica, sitt klimatbokslut. 

Bokslutet mäter hur utsläppsminskningarna från de 40 medlemsföretagen inom mode och sport har sett ut under fjolåret.

Nytt för årets rapport är att värdekedjans utsläpp också ingår i mätningen, och rapporten visar att 95 procent av branschens utsläpp kommer från produktionsfasen.  

– Rapporten visar att det är värdekedjan som är medlemsföretagens största utmaning, vad gäller utsläppsminskningar. För att komma åt problemet är vi på Stica positiva till fler lagar och policys som skapar fler incitament som gör att bolag vill investera i minskade utsläpp, säger Michael Schragger, chef för Stica till Habit.

I undersökningen mäts aktörernas utsläpp från olika områden in. Exempel på dessa är  transport, el och uppvärmning utöver produktionskedjan som står för den största delen av utsläppen.

I förra årets mätning uppgick medlemsföretagens utsläpp från transporter (scope 1) till 31 623 ton koldioxid (exlusive H&M), och i årets mätning var samma siffra, inklusive H&M 1 661 629 ton koldioxid. 

Medlemsföretagens uppvärmning (scope 2) uppgick ifjol till utsläppssiffran 112 819 ton  koldioxid. I årets mätning var utsläppsiffran 60 490 (H&M exkluderad)

I fjolårets rapport ingick inte produktionen som en komponent man mätte, vilket gör det svårt att jämföra hur utsläppen har förändrats.  

Problemen med utsläppen inom modebranschen är globala. De svenska bolagen sticker ändå ut, tycker Michael Schragger.  

– Svenska bolag tar ofta ledarskap i de här frågorna. För många företag som deltog i årets mätning var det första gången, men bland annat Lindex är ett medlemsföretag som minskat sina utsläpp två år i rad.  

En utmaning med tolkningen av klimatbokslutet, är att man inte vet hur mycket som är en pandemieffekt och vad som är bolagets aktiva arbete med att minska sina utsläpp. Minskningarna är främst en följd av minskad försäljning på grund av pandemin.  

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094