Revolutionrace går starkt
Under årets första tre månader ökade friluftsmodeföretaget Revolutionrace omsättningen med 50 procent till 367,4 miljoner kronor jämfört med 244,5 miljoner under motsvarande period i fjol. Rörelseresultatet, EBIT, ökade med 61 procent till 103,5 miljoner kronor jämfört med 64,4 miljoner.
Tyskland, Österrike och Schweiz är de marknader där bolaget har snabbast tillväxt. Nettoomsättningen ökade med 93 procent till 198,7 miljoner kronor (102,8) och drivs i huvudsak av en mycket god utveckling i bolagets största marknad, Tyskland, uppger bolaget i rapporten.
Nettoomsättningen under de första nio månaderna, juli 2021 till mars i år, uppgick till 1 013,3 miljoner kronor jämfört med 623,4 miljoner jämfört med motsvarande period för ett år sedan. Det är en ökning med 63 procent. Rörelseresultatet ökade med 79 procent till 293,8 miljoner kronor (163,7), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 28,0 procent. En hög försäljningstillväxt är en av förklaringarna till ett ökat rörelseresultat.
– De senaste tolv månaderna har vi omsatt 1 287 miljoner kronor med
en EBIT-marginal om 27,1 procent. Vi ser därmed att bolaget hittills har utvecklats starkare och ligger före den affärsplan som togs fram i samband med börsnoteringen för knappt ett år sedan, säger Pernilla Nyrensten, vd och medgrundare, i en kommentar.
Revolutionrace grundades av Pernilla och Niklas Nyrensten, och var den första svenska börsnoteringen med en kvinnlig grundar-vd vid rodret. Bolaget säljer sina produkter i över 30 länder via egen e-handel.
Pernilla Nyrensten investerade nyligen i modevarumärket Djerf Avenue, som är grundat av influencern Matilda Djerf.