Lägsta framtidstron någonsin för e-handeln
Framtidstron inom svensk handel fortsätter att sjunka. Anledningen antas vara omvärldsläget och inflationen. Det framgår Handelsbarometern från Svensk Handel, som sammanfattar de kommande tre månadernas försäljning, anställningsvilja och lönsamhet.
– Vi ser att ökade kostnader inom hela leverantörskedjan slår mot butikshandelns framtidstro. Särskilt uppenbart blir det då man ser till nedgången i förväntningarna på framtida försäljning. Svenska handlare förväntar sig att konsumenterna kommer att hålla hårdare i plånboken, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel i ett pressmeddelande.
Butikshandeln minskar med 2,4 enheter och visar ett indikatorvärde på 89,8 mot det neutrala värdet 100.
Partihandelns förväntningar sjunker med 1,9 enheter jämfört med förra månaden, och visar ett indikatorvärde på 92,6.
Även e-handeln backar med 2,2 enheter och landar på 96,3. Det är den lägsta förväntan sedan mätningarna för e-handeln startade i februari 2018.
E-handlarna ser trots detta något ljusare på försäljningen än förra månaden, där indikatorvärdet istället ligger på 103,4 mot för förra månadens 101,2.
– Det är givetvis hoppingivande med positiva siffror kring försäljningen, men det ska nämnas att vi också ser ett rätt stort tapp när det kommer till förväntningarna på antalet anställda och kring lönsamheten, avslutar Sofia Larsen.