23948sdkhjf

Sko- och klädbranschen går mot strömmen – e-handeln ökar  

Nya siffror för det första kvartalets e-handel har släppts från Postnord.

Modebranschen ökar sin e-handelsförsäljning med tre procent under årets första kvartal, i jämförelse med e-handeln i stort som har minskat med åtta procent under samma tidsperiod. 

Det framgår i Postnords undersökning e-barometern, som analyserar hur e-handeln har utvecklats  inom de olika delkategorierna på kvartalsbasis.  

Sko- och modebranschen är en av endast tre delkategorier som ökar sin e-handel och går upp med tre procent under årets första kvartal jämfört med motsvarande period i fjol.  

Rapporten visar också att kläder och skor är de vanligaste varorns som e-handlas från utländska aktörer. Totalt har 29 procent av e-handelskonsumenterna köpt kläder och skor från utlandet.  

– Fysiska sociala sammankomster och en återgång till arbetsplatser verkar ha lett till att flera har behövt förnya garderoben de senaste månaderna, säger Postnords omvärldsanalytiker Soledad Gonzales i en kommentar. 

I rapporten lyfts det fram att de stora aktörerna möter mer konkurrens från mindre och mer nischade aktörer, som exempelvis Adoore och Totême. Rapporten formulerar också att kinesiska Shein ”säljer som smör i solsken” på grund av bolagets marknadsföringsstrategi med fokus på influencers och sociala medier.  

Rapporten presenterar inga specifika siffror kopplade till aktören, men totalt sker 27 procent av handeln inom segmentet från utländska sidor. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.083