23948sdkhjf

Försäljningsras för Footway – tappar över 30 procent

Även förlusterna ökar för bolaget.

Flera modebolag vittnar om ett utmanande första kvartal. Så även e-handelskoncernen Footway Group, som på morgonen släppte sin första kvartalsrapport för året, januari till mars.

Nettoomsättningen rasade med 31,3 procent till 234,4 miljoner kronor jämfört med 341,1 miljoner under motsvarande period i fjol. Även förlusten ökade kraftigt. Rörelseresultatet, EBITDA, uppgick till -71,2 miljoner kronor jämfört med -12,8 miljoner under första kvartalet 2021.  

Skälen till den kraftiga nedgången uppges vara minskad efterfrågan på grund av en sen vår samt en orolig omvärld. Bolaget har även drabbats av produktions- och logistikproblem hos leverantörerna som har inneburit försenade leveranser till Footway, vilket påverkat försäljningen "betydande", enligt rapporten.

I rapporten flaggar vd Daniel Mühlbach för bestående problem under resten av året. 
"... f
lertalet av leverantörerna kämpar med både logistik- och produktionsutmaningar, vilket riskerar att få negativ påverkan under hela 2022."

Trots försäljningsnedgången är omsättningen bolagets näst högsta under ett första kvartal jämfört med Footways första kvartal sedan 2014. Rekordet sattes i fjol med toppnoteringen 341 miljoner kronor.  

Footway har gjort en rad förvärv under de senaste åren. Framåt planeras för ytterligare uppköp. I linje med det har bolaget tagit in 126 miljoner kronor genom en företrädesemission. Kapitalet ska förutom förvärv även användas till automatisering av lagret i Eskilstuna och "för att uppnå en balanserad finansieringsstruktur".

I Footway-koncernen ingår förutom Footway.com även Sportamore.com, Thesolestory.com, Heppo.com, Caliroots.com, Belapadel.com, Racketnow.com, Brandosa.com och
Runforest.com som når 24 marknader. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064