23948sdkhjf

Piratkopierat mode populärt hos ungdomar

I Sverige uppger 37 procent av de tillfrågade ungdomarna mellan 15 och 24 år att de har köpt minst ett plagiat under det senaste året. Andelen i Europa är 52 procent, en ökning från 25 procent för tre år sedan. Det uppger Patent- och registreringsverket, PRV, och hänvisar till en rapport från Europeiska unionens immaterialrättsmyndighet, EUIPO. 

De mest populära förfalskade produkterna som ungdomar oftast köper avsiktligt är kläder och accessoarer, 17 procent, skor, 14 procent, följt av elektroniska apparater, 13 procent samt hygienartiklar, kosmetika och parfymer, 12 procent.

Enligt PRV är pris och tillgänglighet de främsta faktorerna till varför ungdomar köper förfalskade produkter. Allt viktigare blir även socialt inflytande. 

– Det kan vara svårt att motstå frestelsen att köpa piratkopierade produkter. Många av dem är riktigt välgjorda och kostar en bråkdel av originalen. Men med märkeskopior finns det också många faror – en del kan till och med vara livsfarliga, säger Per Holgersson, expert på PRV, i en kommentar.

Undersökningen bygger på svar från 22 000 ungdomar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109