Tillväxten i sällanköpshandeln skrivs ner
Det oroliga omvärldsläget och en stigande inflation kan komma att påverka försäljningsprognoserna för 2022 och 2023, enligt en konjunkturrapport från HUI Research.
Detaljhandeln väntas möta en försäljningstillväxt på 5 procent i löpande priser under 2022, jämfört med förra årets 4 procent.
– Detaljhandelns försäljningstillväxt under året förväntas till stora delar vara prisdriven. I dagligvaruhandeln förväntas en volymtillväxt på 1 procent. Prisutvecklingen skapar även andra rörelsemönster, från restaurangbranschen till dagligvaruhandeln och inom dagligvaruhandeln mellan olika prissegment, säger Joakim Wirén, analytiker på HUI i en kommentar.
Sällanköpsvaruhandelns skrivs ner från 3,5 procent till 3,0 procent för 2022.
Procentuell tillväxt i svensk ekonomi 2022, föregående prognos inom parentes.
BNP: 2,7 (3,3)
Hushållens konsumtion, fasta priser: 3,0 (3,9)
Sällanköpsvaruhandel: 3,0 (3,5), löpande priser |
– I sällanköpsvaruhandeln förväntas klädhandeln utvecklas stabilt samtidigt som mer investeringsberoende branscher förväntas backa till följd av det förändrade ekonomiska läget. Färre renoveringar och bostadsaffärer sänker förväntningarna på bygg-, järn- och färghandeln, vilket drar med sig möbel- och heminredningshandeln nedåt, säger Joakim Wirén i ett pressmeddelande.