Pernilla Nyrensten lämnar vd-posten – Han går in som tillfällig vd
Pernilla Nyrensten, vd för och medgrundare av friluftsvarumärket Revolutionrace, avgår från vd-posten för bolaget, som börsnoterades i fjol.
Paul Fischbein kommer att gå in som tillförordnad vd. Han klev in som styrelseordförande hos Revolutionrace i början av 2021, och har tidigare varit vd för Qliro och Cdon.
– Att under nio år bygga det här företaget från grunden har fått mig att lägga många andra prioriteringar åt sidan och den senaste tiden har jag funderat på vad som är rätt för mig på lång sikt. Vi har passerat många milstolpar under den här perioden, inte minst förra årets notering. Det har varit fantastiskt att bygga Revolutionrace tillsammans med Niclas, med det sagt; idag är vi inte längre ett bolag som är beroende av någon enskild anställd. Idag har vi många medarbetare som hjälper att skapa något riktigt unikt för våra kunder. Nu ser jag fram emot att fortsätta aktivt stödja Revolutionrace som en del av styrelsen med extra fokus på att bygga varumärket Revolutionrace och försäljning, kommenterade Pernilla Nyrensten.
Andreas Källström Säfweräng blir tillförordnad styrelseordförande fram till årsstämman i november 2022, och Pernilla Nyrensten blir kvar som aktiv styrelseledamot.
Revolutionrace, som släppte sin kvartalsrapport i dag, tisdag, redovisar ett ökat EBIT-resultat med 59 procent mellan juli 2021 och juni 2022 jämfört med motsvarande period för ett år sedan. Resultatet uppgick till 366,8 miljoner kronor. Omsättningen ökade med 48 procent under perioden och landade på 1 330 miljoner kronor.
Under bolagets senaste kvartal, april till juni, ökade resultatet med 9 procent och uppgick till 73 miljoner kronor medan omsättningen ökade med 16 procent till 318 miljoner kronor.
– Jag är mycket stolt och glad över RevolutionRace resultat under vårt första bokslutsår som noterat bolag. Efterfrågan i Q4 var fortsatt stark, trots makroekonomiska utmaningar med förändrat konsumentbeteende som följd. När vi summerar räkenskapsåret 2021/22 kan jag nöjt konstatera att RevolutionRace lägger ett mycket framgångsrikt verksamhetsår bakom sig präglat av stark tillväxt på många marknaderna, kommenterade Pernilla Nyrensten om resultatet.
I Norden minskade bolagets försäljning med 12 procent under det senaste kvartalet, något som enligt bolaget beror på att marknadsföringsfokuset har lagts på andra marknader under perioden.