Lindex rullar ut secondhand online
Sedan tidigare erbjuder modekedjan försäljning av secondhandplagg för barn i butiker i Stockholm, Örnsköldsvik, Göteborg och Halmstad. Den 15 september blir secondhand även tillgängligt på nätet.
Erbjudandet online kommer bestå av secondhand-kit till baby från Lindex tidigare kollektioner där varje kit är unikt och endast finns i ett exemplar.
– Secondhand spelar en allt viktigare roll i vår affär och vi ser en växande efterfrågan bland våra kunder. Genom att erbjuda konceptet även på lindex.com, vill vi både möjliggöra och förenkla för fler kunder att handla secondhand när och var de önskar. Med insikter från tidigare piloter som pop-up butik och pågående tester, där vi erbjuder secondhand i utvalda butiker, vidareutvecklar vi vårt erbjudande och det ger oss värdefulla insikter hur vi kan förlänga livslängden på plagg tillsammans med våra kunder, kommenterar Caroline Öhgren, försäljningschef på Lindex.
Arkivet är en annan aktör som är i startgroparna för att ta sitt secondhandsortiment ut i e-handeln. Det är generellt en utmaning att lösa hur företagen kan effektivisera försäljningen av secondhand online.
– Utmaningarna att sälja både faktiska varor och på nätet när man har flera fysiska butiker är en jätteutmaning. Att hantera logistiken med varor som bara finns i ett exemplar och som säljs i butikerna samtidigt var utmanande, sade Arkivets grundare och dåvarande vd Caroline Hamrin i början av året om e-handelssatsningen.
Lindex lanserade nyligen också underklädesvarumärket Female Engineering.