Starkt kvartal för Lindex – fortsatt fokus på ”femtech”
Ökningen motsvarar 3 procent i svenska kronor.
Jämfört med motsvarande period 2019, före pandemin, har försäljningen ökat med 13,8 procent i lokala valutor och med 12,9 procent i svenska kronor.
I butik ökade försäljningen med 0,7 procent. Online var tillväxten 0,4 procent vilket motsvarar 17,8 procent av modekedjans totala försäljning.
Rörelseresultatet för tredje kvartalet uppgick till 219 miljoner kronor vilket dock är lägre än fjolårets 301 miljoner kronor under samma period.
– Vi fortsätter vår fina försäljningstillväxt och når Lindex högsta försäljning för tredje kvartalet. Att vi ökar både i våra fysiska butiker och i våra digitala kanaler är ett fint bevis på vår förmåga att möta våra kunders behov och önskemål samt att vårt erbjudande står sig starkt trots den utmanande omvärldssituationen, säger Lindex vd Susanne Ehnbåge.
En viktig hörnsten i företagsbygget är kundklubben som med 775 000 nya medlemmar nu omfattar 5,4 miljoner registrerade kunder.
I företagets strategi för tillväxt och hållbarhet fortsätter satsningen på femtech genom bland annat det nylanserade varumärket Female Engineering.