Extremväder och ökat resande drog ner friluftsbutikernas resultat
Fenix outdoor, som bland annat äger Fjällräven och Naturkompaniet, ökade sin försäljning totalt med 13,9 procent under årets tredje kvartal.
Extremväder och ökat resande bidrog till att friluftsaktiviteterna minskade tredje kvartalet. Foto: Naturkompaniet
Totalt landade intäkterna på 224 miljoner euro.
Under perioden minskade dock rörelseresultatet med 4 procent till 42,8 miljoner euro.
Omsättningen i affärsområdet där bland annat Naturkompaniet ingår, ökade med 2 procent men ökningen uppges främst vara driven av den tyska butikskedjan Globetrotter.
De skandinaviska marknaderna, exklusive Danmark, redovisar tvärtom negativ tillväxt.
– Vi tror att det extrema vädret i större delen av Europa, ett ökat resande som begränsade outdooraktiviteterna samt en återgång till högre prispress i marknaden kopplat till höga lager hos vissa återförsäljare, påverkat resultatet, skriver Martin Nordin, arbetande styrelseordförande i en kommentar.