E-handelsbolag vänder från vinst till förlust
Samtidigt sjönk rörelseresultatet till -3,7 miljoner kronor att jämföra med 6,6 miljoner kronor under motsvarande period ifjol.
Bruttomarginalen sjönk också något till 49,9 procent jämfört med 50,3 föregående år. Minskningen uppges bero på negativa valutaeffekter men även av högre hyreskostnader för lager och rabatter.
Ellos är nöjt med resultatet och bedömer att bolaget tar fortsatta marknadsandelar men varnar för att framtiden är oviss.
– En orolig utveckling i världsekonomin i kombination med en hög inflation, prisökningar och stigande räntor gör att konsumenter redan nu håller hårt i sina pengar, vilket sannolikt kommer att påverka konsumtionen framöver. I linje med vår strategi är just fokus på erbjudandet till kärnkunden vår absoluta prioritet. Givet marknadsläget har vi också ett ökat fokus på effektivitet och kostnader. Vår syn är dock fortsatt att den strukturella effekten där fler shoppar online framför fysisk handel kommer att bestå, säger Ellos vd Hans Ohlsson i en kommentar.