23948sdkhjf

Nytt slag mot handeln: Intresset för Black Friday svalnar

Undersökning från Svensk Handel pekar på lägre försäljning under årets kampanjintensiva dagar till följd av tunnare plånböcker.

Mer än varannan svensk tänker handla i anslutning till Black Friday. Men försäljningen väntas ändå minska i år jämfört med föregående år. Detta enligt Svensk Handel som baserar sin bedömning av försäljningen under Black Friday och Black Week på en undersökning.

Många handlare hade säkerligen hoppats på en stark Black Friday och Black Week, efter mer än två år av pandemi. Men vi befinner oss åter i ett tufft ekonomiskt läge och svenskarna håller hårdare i plånboken. Svart på vitt i rapporten ser vi att varannan konsument handlar mindre på grund av de stigande kostnaderna, säger Martin Kits, chef för näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel.

Var tredje svarande anger ekonomiska skäl som orsak till att avstå köp. Det är en betydande ökning jämfört med 2021.

Andra ser Black Friday som ett startskott för julklappsinköpen. Ungefär var tredje svensk köper julklappar i samband med Black Friday, vilket visar att en del av julhandeln har tidigarelagts.

Enligt rapporten kommer svenskarna främst att försöka göra fynd inom kläder och skor, hemelektronik och skönhets- och hälsoprodukter under Black Friday.

Vi ser att konsumentmönstren håller i sig från tidigare år. Att köpen av hemelektronik minskar avsevärt beror sannolikt dels på en tuffare hushållsekonomi, dels på att elpriserna är så pass höga. Vi avstår helt enkelt från att köpa varor som drar för mycket el, säger Martin Kits.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125