KRÖNIKA: Vi går mot ljusare tider – försäljningen ökar i vår
Förra årets vårförsäljning kom som ett yrväder. Försäljningen rusade. ”Nu har ruga släppt”, som de säger i Östergötland. Alla åren 2020, 2021 och 2022 är dock ojämförliga på sitt sätt. Pandemin slog till i mars 2020, var i full blom under våren 2021, och 2022 präglades av ett uppdämt köpbehov av kläder och skor.
Svensk Handel har kommenterat mars försäljning med att konsumenterna nu börjar dra in på inköpen av kläder och skor. Tveksam slutsats. Vilka siffror jämför Svensk Handel med?
I mars 2022 ökade klädförsäljningen med 36 procent och skor med hela 49 procent. I skenet av det är en nedgång på 2,9 procent för kläder inte särskilt uppseendeväckande. Knappt inte heller skoförsäljningens nedgång på 21,4 procent.
För att få lite rätsida på jämförelseförsäljningen använder modebranschen fortfarande 2019 som ett referensår, i brist på bättre. Dessvärre har Svensk Handel märkligt nog slutat att publicera 2019 års månadsförsäljning. Dessutom räknas den ackumulerade försäljningen från februari och inte från januari då Svensk Handel fortfarande tycker att januaris försäljning var osannolikt bra (vilket den inte var utan försäljningsökningen runt 23 procent stämmer väldigt väl enligt mina siffror och rapporter från butiker). I båda dessa fall borde Svensk Handel tänka om.
Hur såg då 2022 års försäljningsutveckling i mars jämfört med 2019? För kläder +8 procent och för skor en nedgång på 13 procent. Det är en intressantare siffra att förhålla sig och än intressantare om man skulle jämföra 2023 mot 2019, vilket Stilindex alltså inte gör.
Vad bär då april och maj på för försäljningsutveckling? April 2022 visade en ökning för kläder på 43 procent (+5 procent jämfört med 2019) och skohandeln med hela 49,5 procent (-23 procent). I maj 2022 ökade klädförsäljningen 36 procent (+3,5 procent) och skor med 40 procent (-2 procent).
Kom ihåg att Stilindex mäter försäljningen i löpande priser och räknar alltså inte in inflationen. Under den senaste tolvmånadersperioden (mars 2022–mars 2023) har inflationen både för kläder och skor varit 8,5 procent.
Antalet besökande kunder fortsätter att minska i modehandeln – det har varit en trend långt innan pandemin. Men vi vet också att varje kunds genomsnittsköp ökar. Samtidigt har alltså priset genomsnittligt stigit med 8,5 procent som ytterligare spär på summan. Den konsumtionsnedgång vi sett under det senaste året har heller inte träffat modehandeln i samma utsträckning som till exempel sport, bygg och inredning.
Nu kan vi också äntligen, efter alla år av pandemi och påbud från Folkhälsomyndigheten som styrde försäljningen, ta in vädret som en del i ekvationen. Klädförsäljningen styrs en del av vädret och efter år av erfarenhet vet jag att skoförsäljningen är mycket mer än beroende av vädrets makter. Det finns ingen bransch, sporthandeln inkluderat, som har en sådan slagig försäljning som skohandeln. Mars hade uselt väder vilket förklarar mycket av nedgången, medan våren verkligen har spirat i april.
Var blir då prognosen framöver? Klädhandeln landar i april på en ökning med 5 procent och skor med hela 18 procent. För maj, som är betydligt större försäljningsmässigt än april, blir det en liten ökning på 3 procent för kläder och efter den stora försäljningsökningen under april blir det trots allt plus 6 procent för skor.
Hur väl stämmer min prognos? Tja, den kan ju i alla fall inte vara sämre än alla felslagna prognoser från Riksbanken.
Mikael Sandström
tidigare ordförande för Svensk Handel Stil och ägare till tio modebutiker.
Artikeln är en del av vårt tema om Krönika.