Modehandlaren återhämtar sig: ”Hälsosammare kärnverksamhet”
Bolagets rörelseresultat ökade från -1,8 miljoner kronor till 24 miljoner kronor. Resultatet efter skatt uppgick till 19,7 (-7,9) miljoner kronor, vilket innebär att Nelly levererat sitt tredje lönsamma kvartal i rad.
Samtidigt visar bolaget negativ tillväxt med en nettoomsättning som landade på 1 060,8 miljoner kronor jämfört med 1 299 miljoner kronor för samma period 2022.
– Under fjärde kvartalet såg vi en fortsättning på den nedåtgående trend vi hade upplevt under hela 2023, både vad gäller trafik till vår sajt och konverteringsgrad. Marknadsklimatet var också utmanande och det stod klart för oss att kunderna noga övervägde sina inköp. I detta klimat föredrar många att satsa på vardagsmode som kan användas i flera olika sammanhang och det krävs ett ännu attraktivare sortiment med rätt prisklasser för att kunderna ska välja oss framför många andra alternativ, säger Helena Karlinder-Östlundh, vd för Nelly Group i en kommentar.
Under året har Nelly vidtagit en rad åtgärder för att förbättra bolagets räkenskaper. I bokslutskommunikén nämns bland annat bättre lagerrörelse efter avkastning under höst- och vintersäsongen jämfört med föregående år, samt ökad andel fullprisförsäljning.