23948sdkhjf

Det mesta pekade nedåt för H&M

Klädjätten räknar inte längre med att nå målet om en rörelsemarginal på 10 procent.

Klädbolaget H&M redovisar svagare siffror än förväntat för det tredje kvartalet det brutna räkenskapsåret.

Omsättningen sjönk 3,1 procent till 59 011 miljoner kronor (60 897). Utfallet kan jämföras med Bloomberg analytikerkonsensus som låg på 60 386.

Höstkollektionen har fått ett mycket bra mottagande enligt bolaget och försäljningen under september månad förväntas öka med 11 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande månad föregående år.

Bruttoresultatet blev 30 133 miljoner kronor (31 015), med en bruttomarginal på 51,1 procent (50,9).

Rörelseresultatet blev 3 507 miljoner kronor (4 739), väntat rörelseresultat var 4 630. Rörelsemarginalen var 5,9 procent (7,8).

"Kostnadskontrollen var fortsatt god men rörelseresultatet påverkades negativt av valutaomräkningseffekter och avvecklingskostnader. Bortser vi från dessa effekter var
rörelsemarginalen i tredje kvartalet jämförbar med föregående år trots en signifikant ökning av
marknadsföringskostnader i kvartalet. Dessa syftar till att långsiktigt stärka varumärket H&M från och med att höstkollektionen lanserades i september", uppger vd Daniel Ervér i rapporten.

Resultatet efter skatt blev 2 307 miljoner kronor (3 319).

Resultat per aktie uppgick till 1,44 kronor (2,04).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 8 215 miljoner kronor (12 257). Varulagret ökade med 3 procent till 41 738 miljoner kronor (40 358).

Den första flaggskeppsbutiken för H&M Beauty i Sverige öppnades i september. Vidare öppnar kedjan digitala butiker på Douyin och Pinduoduo, två av Kinas största e-handelsplattformar. Vidare öppnar första H&M-butiken i Brasilien i São Paulo under slutet av 2025.

Klädbolaget H&M:s styrelse har också beslutat att utnyttja bemyndigandet från årsstämman och starta ett aktieåterköpsprogram om 1 miljard kronor. Syftet med återköpen är att distribuera överskottslikviditet och därigenom justera H&M:s kapitalstruktur genom att minska kapitalet. Följaktligen avser styrelsen föreslå årsstämman 2025 att de återköpta aktierna dras in.

Återköpsprogrammet inleds den 26 september och pågår fram till senast den 26 november.
H&M innehar för närvarande inga egna aktier.

”Trots en utmanande start summerar vi tredje kvartalet med en försäljning i lokal valuta i nivå med föregående år och med en fortsatt god kostnadskontroll. Vi stärker H&M-varumärket genom att investera i produkt, shoppingupplevelse och marknadsföring som vi redan nu ser börjar ge effekt och kommer att bidra till ökad försäljning och lönsamhet”, uppger vd Daniel Ervér i rapporten.

H&M-chefen skriver att det här blir ett år då man lägger grunden för framtida tillväxt.

"Externa faktorer har påverkat våra försäljningsintäkter och inköpskostnader mer än vi förväntade oss. I nuläget bedömer vi att årets rörelsemarginal blir lägre än 10 procent", uppger han.

I förra rapporten stod H&M fast vid marginalmålet om 10 procent men uppgav att förutsättningarna för att nå det hade blivit mer utmanande.

Läs mer om: H&M
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094