Modeexperterna som gästar Habit Impact Day
Konferensen Habit Impact Day tar upp brännheta och aktuella ämnen, bland annat de kommande EU-lagarna och direktiven, materialomställningen, cirkulära affärer och textilåtervinning liksom tekniklösningar, AI och innovationer som kan understödja branschens omställning.
– Konferensen gästas av en rad specialinbjudna gäster som både upplyser, engagerar och inspirerar, men också ger insikter och kloka råd på vägen, säger Kajsa Åström, chefredaktör för Habit som är dagens moderator.
Förmiddagen ägnas en fördjupning om det kommande ekodesigndirektivet. Branschorganisationen Tekos vd, Cecilia Nykvist, ger en utförlig överblick om vad det kommer att innebära och innehålla. Hållbarhetsexperterna Jodi Everding och Nina Shariati tar vid för att bryta ned förordningar och direktiv till praktiska råd, vad som bör prioriteras framåt och hur hållbarhetsfrågorna kan bäddas in i både affärsstrategi och dagligt arbete.
– Jag kommer ta åhörarna genom en bedömning av de viktigaste sakerna de kommer att behöva göra för att vara redo för ESPR, Ecodesign requirements for sustainable products regulation, på ett praktiskt sätt, så att man kan förstå hur man ligger till och vad man behöver göra, säger Jodi Everding.
Daniel Di Benedetto från techbolaget Centric softwear kommer att prata om hur data, hållbarhet och lönsamhet hänger ihop.
– Ska man vara riktigt krass handlar hållbarhet om att samla data. Hållbarhet är spårbarhet; att samla in information från alla möjliga källor för att i slutändan säkerställa att man har en så hållbar produkt som möjligt. Det finns inte en chans att vi kan lösa hållbarhetsarbetet utan data och uppnå en lönsamhet i produkten utan data, säger Daniel Di Benedetto som också kommer att redogöra för vinsterna med AI, artificiell intelligens för att få hållbarhetsarbetet lönsamt.
Varumärkesstrategen Fredrik Ekström, som kliver på scenen cirka halv elva, belyser frågan om hur hållbarhet kan göras oemotståndligt i en tid när konsumenten, ung som äldre, har tröttnat på ”allt tjat” om hållbarhet.
– Genom att förstå drivkrafter och beteenden får vi insikter om vad som faktiskt får konsumenter att vilja agera, säger Fredrik Ekström som kommer att ge råd om hur varumärken kan agera och göra för att få konsumenten med sig.
Därefter blir det fokus på den cirkulära affären. Gästar scenen gör Kalle Tollmar, vd och medgrundare av den av Habit prisade butikskedjan Aplace. Kalle Tollmar kommer att delge hur bolaget håller på att skala upp den begagnade affären som står för en växande del av bolagets totala omsättning. På samma tema pratar Vendela Ragnarsson, grundare av techbolaget Ribbn, som kommer att fokusera på hur lönsamhet kan nås i secondhandsegmentet.
– De som är på resalemarknaden vinner oerhört mycket genom att ta hjälp av teknik. Tekniken reducerar enorma personalkostnader, vilket kan vara nyckeln till att bli lönsam, säger Vendela Ragnarsson.
Cirkulärt fokus blir det även på fibernivå med de tre textilåtervinnarna Reju, Circulose och Syre, som ger svar på hur återvinningen ska skalas för att möta kommande efterfråga från branschen och hur bolagen ska kroka arm med modevarumärkena. Talespersonerna för de tre bolagen möts i en avslutande panel där publiken bjuds in att ställa frågor.
Innan dess delar Annette Tenstam, miljöansvarig på Lindex, med sig av insikter och erfarenheter om hur bolaget för tre år sedan påbörjade arbetet att byta ut sitt material.
– Jag kommer att ta upp viktiga framgångsfaktorer för hur vi har ställt om materialflödet och hur vi har integrerat det i affären, vilket är en viktigt pusselbit, säger Annette Tenstam.
Konferensen pågår från 8:30 till cirka 16:30. I halvtid erbjuds fyra parallella spår som kommer att handla om digitala produktpass, AI och PLM-system med det gemensamma fokuset på hur branschen ska kunna möta de kommande lagarna i EU. Det blir också pitchar från sex innovativa svenska startup-företag.
För program och anmälan: Habit Impact Day
Talare som gästar scenen under Habit Impact Day i Stockholm den 22 maj
Annette Tenstam, Environmental Strategy Manager, Lindex
Marie Teike, Grundare och designchef, Remake Sthlm
Jodi Everding, Hållbarhets – och materialkonsult, Konekti
Vendela Ragnarsson, Vd och medgrundare, Ribbn
Cecilia Nykvist, Vd, Teko – Sveriges textil- & modeföretag
Andreas Koschnike, E-handelsexpert och grundare, Accexe
Patrik Frisk, Vd, Reju
Kalle Tollmar, Vd och medgrundare, Aplace
Jonatan Janmark, Vd, Circulose
Fredrik Ekström, Varumärkesstrateg, Above The Clouds
Emma Stjernlöf, Chief People & Communications Officer, Syre
Nina Shariati, Hållbarhetsstrateg, Circular Transparency
Nadine Jeurissen, Business Development Manager, Tex.tracer
Anja Padget, Head of ESG & Communications, Delogue PLM
Karin Lindmark, Affärsutvecklingschef Norden, Testex
Daniel Göhlin, Partner, Gung
Neil Greenhalgh, Digital Solutions Director, Charming
Bas van der Pol, Founder, Tappr DPP solution
Marcus Hartmann, Head of Public Affairs & Sustainability for North Europe, H&M
Daniel Di Benedetto, Försäljningschef för norra och nordöstra Europa, Centric Software
Camilla Gabrielsson, Visual Concept Manager, Didriksons
Emelie Heilmann Agervi, verksamhetsutvecklare, Räddningsmissionen
Lenita Oderfält, verksamhetsutvecklare, Nordiska Textilakademin
Minna Engström Heino, utbildningschef, Handarbetets Vänner
Martin Danz, vd, Heraeus