23948sdkhjf

Norskt, danskt och svenskt i finalen till Habits branschpris Årets denimvarumärke

En skandinavisk trio finns i finalistfältet när Årets denimvarumärke ska koras under Habit Fashion Awards i Stockholm. 

Den 21 november delar Habit för artonde året i rad ut priser till bästa denimvarumärke, modebutik, modevarumärke och det företag som initierat ett hållbarhetsarbete som förändrar branschens miljöavtryck.     

De tre finalisterna som har chans att knipa utmärkelsen Årets denimvarumärke 2024 är danska Sunflower, norska Denim Destination och svenska Madh.

Bakom Köpenhamnsbaserade herrvarumärket Sunflower från 2018 står Ulrik Pedersen och Alan Blond. Alan Blond har bakgrund hos bland andra Norse Projects och Mads Nørgaard, medan Ulrik Pedersen var med att grunda NN07 år 2007, som han sedermera lämnade 2016. Designen bakom Sunflowers denimlinje är Anthony Rock, som i fjol vann utmärkelsen Årets denimvarumärke för Hope.   

– Sunflower är långsiktiga och arbetar hållbart, och har produktion i Italien. Resultatet blir en genuin och välarbetad jeanskollektion med en tvist. De gör det jättebra, säger Thomas Lundberg, försäljningschef i Skandinavien för Calik Denim, och en av jurymedlemmarna i Årets denimvarumärke.      

Madh har en rad ägare. Grundaren till det renodlade denimvarumärket är den svenska jeansprofilen Martin Gustafsson. Med sig har han bland andra Nhu Doung som Martin Gustafsson jobbade tillsammans med för 15 år sedan på Acne Studios, där han började sin karriär som ansvarig för denimsegmentet. Därefter fortsatte han som designchef för Karve Jeans och Never Denim hos norska Varnergruppen. 

– Madh, som sys upp on demand, gör något unikt och utmanar det traditionella sättet att göra kläder. Det handlar om innovation, både för att ta fram designen och hitta hållbara lösningar. Varumärket samarbetar nära leverantörerna som involveras i hela processen. Det kan vara tygleverantörer, sömmerskor eller de som gör tvättarna. Det är något nytt, att man hjälper varandra, säger jeansexperten Peter Lindh, som är en av jurymedlemmar i Årets denimvarumärke.

Det är inte första gången som Martin Gustafsson är med i finalistfältet. Karve var finalist i denimkategorin 2019. 

Den tredje finalisten som har chans till utmärkelsen är Karianne Lamm-Kittelsen och hennes Denim Destination, även det ett renodlat denimvarumärke för dam, baserat i Drammen.  

– Det som är hennes styrka är att hon designar jeans för alla typer av kvinnokroppar. Innan hon lanserade varumärket gjorde hon ett gediget förarbete för att få fram perfekta passformar för jeans som ska passa alla kvinnor. Hon har ett brett spann av storlekar och längder. Hon jobbar med stretch och så mycket hon kan med hållbara material, säger Peter Lindh.    

De totalt tolv finalisterna i samtliga fyra kategorier kommer att presenteras närmare under Habit Fashion Awards den 21 november på Biblioteket Live i Stockholm. Under kvällen avslöjas också vilka fyra som vinner respektive kategori.  

Årets denimleverantör

Finalister

Sunflower, Danmark
Denim Destination, Norge
Madh, Sverige

Kriterier
Design
Produkt och kvalitet
Kommersiell framgång
CSR-/hållbarhetsarbete

Jurymedlemmar:

Peter Lindh – creator and denim consult
Thomas Lundberg – sales manager, Calik Denim
Magnus Senke – consultant in sustainable textiles
Freddy Bustos – mediechef, Habit Sko & Mode
Tahira Music – sales manager, NA-KD

Läs om finalisterna:

De kan vinna Årets Modevarumärke 2024 – ”Flyttar fram modets gränser”

Klart med finalisterna till Habits Impactpris

Butiks-essen som kan vinna Årets Modebutik 2024

Artikeln är en del av vårt tema om Habit Fashion Awards.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078