23948sdkhjf

Aplace vinner Årets modebutik

När Habit Fashion Awards delades ut under torsdagskvällen i Stockholm var det Aplace som kammade hem Årets modebutik där finalisterna var Sko Uno i Stockholm och Pondus i Trollhättan.  

Grundarna Kristian Rajnai, Kalle Tollmar och Elin Skogkvist äntrades scenen med glädje för att ta emot priset av branschprofilen Andreas Koschnike, som representerade juryn, och Cilla Centerwall från Sveriges Textilhandlare som var kategoripartner.

Till pristagarna ställde Tony Irving, kvällens konferencier, den klassiska frågan hur det känns. 

– Fantastiskt, svarade Kalle Tollmar. Att i morgon kunna komma till kontoret och ta med sig något gott till morgonfikat och fira, det är det första jag tänker på. Sedan tänker jag på er, mina medgrundare, och under åren som vi har gjort det här och sättet vi har byggt det och framför allt sättet vi kompletterar varandra. Jag är superstolt och glad över att jobba med er. Det här betyder skitmycket.  

I juryns motivering rosas Aplace bland annat för ett kurerat utbud av både svenska som internationella varumärken, butikens starka fokus på hållbarhet och cirkularitet genom satsningen på preloved-sortiment och en inspirerande kundupplevelse.

Prisutdelningen föregicks av ett samtal på scenen med samtliga finalister i Årets modebutik. Marthyn Inghamn, en av ägarna till Sko Uno som har drivit butiken på Gamla Brogatan i snart tio år, drog ned applåder när han poängterade följande:
– Fattar ni vilken otroligt rolig bransch vi jobbar i?! Det är underbart, jag älskar det!  

Kristian Rajnai från Aplace lyfte vikten av att vara med att förändra branschen. 
– En drivkraft är att vi är nyfikna och utvecklar det vi gör. I år satsar vi mycket på vår secondhand och utvecklar den. Att driva butik tycker vi är jäkligt kul och hittar mycket passion och att fortsätta utveckla butiken.    

När Tony Irving frågade om drivkraften framåt och om framtiden blev det åter applåder från publiken när Marthyn Inghamn tog till orda.

– Passionen är hela tiden att vara på tå, och fortsätta att utbilda, vill jag påstå. Att lära om denim, boots ... det finns alltid en story. Vi är sjukt noga med att alla som kommer in i våra butiker får med sig en upplevelse, ”everyday you gonna be on stage” annars kan man lika gärna köpa på Shein eller liknande. Framtiden är extremt ljus så länge du är duktig, är med kunden och hjälper den att känna sig delaktig.

Alexandra Larsson, butikschef, och Ellinor Almér, försäljningschef på multibrandkedjan Pondus har tillförsikt när de fick frågan om framtiden.

– Vi ser ljust på framtiden, vi har kommit ur pandemin och inflation, det ligger några tunga år bakom oss. Men vi ser väldigt positivt på dels det här året, men 2025 tror vi stenhårt på.

Juryn motivering

En butik som under många år varit en pionjär på den svenska modemarknaden, med sin unika förmåga att lyfta fram både etablerade och nya varumärken, såväl svenska som internationella. Deras starka fokus på hållbarhet och cirkularitet genom satsningen på sitt pre-loved sortiment, kombinerat med en inspirerande kundupplevelse och en välintegrerad digital strategi, visar en framåtanda och innovationsförmåga som placerar dem i framkant inom Modesverige’. Med ägare som bidrar med en genuin känsla och närhet till sin community, skapar de en autentisk och inkluderande miljö och bygger starka och långvariga relationer med kunderna.

Artikeln är en del av vårt tema om Habit Fashion Awards.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067