Zalando lanserar adaptivt mode: ”Glad att den dagen kommit”
Adaptivt mode är designat för personer med permanenta eller tillfälliga funktionsvariationer, till exempel begränsad rörlighet, nedsatt finmotorik eller sensorisk känslighet. Med kläder som är funktionella, bekväma och samtidigt moderna vill Zalando tillhandahålla ett inkluderande sortiment som en del av sin strategi för mångfald och inkludering.
Kollektionen Adaptive Sports, med 14 funktionella sportkläder, har designats i samarbete med Ottoback, en global ledare inom hälsoteknik och proteser.
Den adaptiva kollektionen för barn består av 29 plagg, inklusive t-shirts, byxor, tröjor och underkläder, med funktioner som enkla stängningar och sensoriskt anpassade material.
Sportkollektionen lanseras genom de egna varumärkena Pier One Sports och Even&Odd Active medan barnkläderna marknadsförs under varumärkena Friboo och Yourturn Kids.
– Många kunder har specifikt frågat när vi skulle lansera adaptiva barnkläder, och jag är väldigt glad att den dagen nu har kommit. Den här lanseringen är ytterligare ett steg på vår resa mot mångfald och inkludering och jag är glad att Zalando kan erbjuda den här upplevelsen till våra svenska kunder, säger Fabio Baum, chef för Norden och Benelux på Zalando.