23948sdkhjf

De donerar osålda kläder och skor till nytt butikskoncept

Göteborgsbutik säljer varorna till reducerat pris till dem som har det tufft ekonomiskt. 

I maj öppnar en ny butik med ett unikt koncept i Göteborg. Butiken som heter Klädrätt kommer att ta emot nya, osålda kläder som modeföretag i Sverige inte har lyckats sälja. Det kan också handla om provkollektioner, returer och reklamationer som företagen skänker till Klädrätt.    

I nuläget är Na-kd, Nudie Jeans, Didriksons samt skobolagen Nilson Group och Sneaky Steve klara samarbetspartner. Produkterna kommer att säljas till kraftigt reducerade priser till personer som lever i socioekonomisk utsatthet. 

Bakom Klädrätt står organisationen Räddningsmissionen där Emelie Heilmann Agervi är projektledare.   

– Klädrätts konsumentgrupp handlar i dag majoriteten av sina kläder på secondhand, och behöver helt enkelt komplettera med nya kläder. Generellt behöver samhället konsumera mindre, men det finns också grupper som faktiskt behöver konsumera mer för att täcka de mest grundläggande behoven, säger hon och menar att samhället lider av både överskott och underskott.

– Det ligger i allas intresse att hitta lösningar där produktion och efterfrågan är i balans. Tillsammans med våra samarbetspartners tar vi viktiga steg mot en cirkulär ekonomi.

Fanny Ekholm, CSR-chef på Didriksons, är glad över att företaget kan bidra. 
– Räddningsmissionens arbete inspirerar oss, och vi är stolta över att vara en del av samarbetet i det värdefulla initiativet Klädrätt. När vi samverkar mellan olika verksamheter kan vi göra verklig skillnad och bidra till en mer jämlik tillgång till något så grundläggande, men viktigt, som rätt kläder för varje väder.

Artikeln är en del av vårt tema om Butiksnytt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063