23948sdkhjf

Stockholms modevecka görs om från grunden – visningsschemat ännu inte klart

Det blir ingen traditionell nylansering av modeveckan. Den görs i stället om från grunden. Det meddelar arrangören ASFB som samtidigt berättar att regeringen stöttar Stockholm Fashion Week. 

Stockholm Fashion Week, STHLMFW, är tillbaka efter ett flerårigt uppehåll. Det rapporterade Habit om redan i augusti i fjol

Datum för modeveckan är 2–5 juni. Utöver musik, konst och film är det varumärken och nya talanger som kommer att stå i fokus. Även internationella inköpare och press bjuds till Stockholm, enligt ett pressmeddelande från medlemsorganisationen ASFB, Association of Swedish Fashion Brands, som koordinerar veckan.

Vilka varumärken som kommer att göra visningar kommuniceras inte. Men på Habits fråga om hur många som kommer att visa svarar ASFB: ”Vi har utrymme för 20 visningar, just nu är majoriteten på väg att sättas. Ansökan till programet är öppen.”

Det kommuniceras inte heller var visningarna kommer att äga rum, men som svar på en direkt fråga från Habit meddelar ASFB att det kommer ske på ”flera olika platser i staden. Varje varumärke i dagschemat ska få en egen plats att aktivera”.

Klart är att varumärkena äger och ansvarar för sina egna visningar, presentationer och evenemang medan ASFB tillhandahåller ett ramverk och kommer att skapa förutsättningar för branschen att nå ut.

ASFB beskriver återlanseringen som en total omarbetning av tidigare veckor.
– Vi har skalat bort onödiga element och gett tillbaka full kontroll till de aktörer som gör svenskt mode till vad det är. Samtidigt säkerställer vi att deras arbete resulterar i verkliga resultat i form av synlighet, affärsmöjligheter och global relevans på deras egna villkor, säger John-Jamal Gille, som leder ASFB. 

Denna gång får Stockholm Fashion Week ”direkt stöd” av regeringen, via Utrikesdepartementet, något som ASFB ser som ett viktigt erkännande av den svenska modeindustrin. Vad stödet innefattar kommuniceras inte i pressmedelandet. Men på Habits fråga svara ASFB är stödet är både ”monetärt och politiskt”. 

Regeringens utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M) säger i en kommentar att han är stolt över att visa upp svenska talanger för en global publik.  

– Våra fantastiska varumärken kombinerar spännande design med en ständig utveckling av hållbara initiativ. Många av dem har en global utblick från start och är ledande inom e-handel. Jag ser fram emot att välkomna framtida partners till vår vackra huvudstad för att uppleva Stockholm Fashion Week och det bästa av skandinaviskt mode och kultur. 

Veckan involverar bland andra Svenska Institutet och Business Sweden som ska ”möjliggöra” internationell närvaro för inköpare i något som kallas STHLMFW Hospitality Guest List. Initiativet ska understödja affärsmöjligheter och internationella kontakter för varumärkena.

Artikeln uppdaterades 17:20 31 mars. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063